Te vaak op mobiel kijken

E. van Doorn / Geen reacties

Vraag

Ik merk dat ik de laatste weken/maanden onnodig veel op mijn mobiel kijk. Ik noem het geen verslaving, omdat als ik bij vriendinnen ben bijvoorbeeld best een hele middag en avond niet op mijn telefoon hoef te kijken. Vaak is het dus uit verveling of uit gewoonte. Bijvoorbeeld als ik net wakker word of vlak voordat ik ga slapen. Hoe kom ik van deze slechte gewoonte af? Ik wil namelijk ook niet dat het straks ten koste gaat van bijvoorbeeld het bidden of Bijbellezen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraag zal vermoedelijk voor velen herkenbaar zijn in deze tijd. Goed van je dat je erbij stilstaat dat je veel met je telefoon bezig bent. Ik ga er even vanuit dat je een smartphone hebt. Dit is een  apparaat met vele mogelijkheden, waardoor een aantal dagelijkse dingen een stuk gemakkelijker zijn geworden. Je kunt er je agenda mee beheren, whatsappen met vriendinnen, je kunt contact hebben met mensen van over de hele wereld, je kunt wat nieuws lezen, spelletjes spelen ter ontspanning, via apps een nieuwe taal leren, kookboeken raadplegen etc. De mogelijkheden zijn haast eindeloos. Heel logisch dan ook, dat je er veel mee bezig bent.

Nieuwe mogelijkheden vragen om een manier om ermee om te gaan. Jij bent op dat punt aanbeland. Sommigen zweren de smartphone af en willen er niets (meer) mee te maken hebben. Dat is een keuze die hen dan rust geeft en ruimte voor andere dingen. Anderen kiezen ervoor om hun telefoon een aantal uren per dag uit te zetten (moet je altijd bereikbaar zijn?), weer anderen zetten de blauwe vinkjes in WhatsApp uit omdat ze anders het idee hebben continu te moeten reageren als iemand iets zegt of iets vraagt. Kortom, het is aan jezelf om daarin een weg te vinden.

Je geeft aan dat het geen verslaving voor je is maar dat je het pakt uit gewoonte of verveling. Gewoonten zijn lastig te doorbreken maar het kan wel. Met betrekking tot jouw specifieke vraag zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan je telefoon een half uur voordat je naar bed gaat uitzetten en pas weer aanzetten als je 's ochtends minimaal een half uur wakker bent.

Voor de een zal dit werken, voor de ander niet. Er zijn nog veel meer mogelijkheden. Zo vind je op deze website zelfs een lijstje met apps die je kunt gebruiken in je stille tijd.

Kortom: het gebruik van een smartphone kan voordelen opleveren maar ook nadelen. Aan jou de taak om daar ‘smart’ mee om te gaan. Misschien kun je met bijvoorbeeld je vriendinnen hierover eens brainstormen. Je zult echt niet de enige zijn die er mee te maken heeft.

Hartelijke groet,
E. van Doorn

Lees meer artikelen over:

smartphone