Eniggeboren

Ds. C. Oorschot / Geen reacties

Vraag

Wij geloven dat de tweede persoon van de Drieëenheid, Die Zich heeft geopenbaard als Jezus in het tweede testament, van eeuwigheid God is. Niet geschapen. Hoe moeten we dan het woord “eniggeboren” lezen, zoals o.a. in Joh. 3:16? Is het dan niet beter om, zoals in Lukas 8:42, dat woord te vertalen in “enig”?

Antwoord

Deze vraag is inderdaad een probleem wat velen de eeuwen door heeft beziggehouden. Naar mijn mening komt dit omdat wij veel te menselijk over God denken. De drie-enige God is van eeuwigheid. De Vader noch de Zoon, alsook de Heilige Geest, kennen dus geen ontstaan of met andere woorden: geen begin en ook geen einde. Het is ons geoorloofd om met ons beperkt verstand in menselijke verhoudingen over God te spreken opdat wij Hem enigszins zouden kennen. Daarom kunnen we bij de geboorte van de Zoon ook geen is-gelijk-teken zetten met de geboorte van een mens. In de aangehaalde tekst van Joh. 3 spreekt Jezus Zelf op menselijke en dus op voor ons begrijpelijke wijze van Zijn verhouding tot de Vader. Laat dat a.u.b. staan ook al worden onze vragen hiermee niet  beantwoord.

De vraagsteller wil ik tot slot nog wijzen op dat wat de geloofsbelijdenis van Nicea belijdt m.b.t. de ‘geboorte’ van de Zoon.

Ds. C. Oorschot

Lees meer artikelen over:

Drie-eenheid