Liedjes spelen voor gitaarles

G. Slurink / 2 reacties

Vraag

Sinds twee maanden zit ik op gitaarles en ik speel klassiek, christelijk en popmuziek. Als je kijkt naar bepaalde teksten van popliedjes kunnen die echt niet, dus die spelen we ook niet. Maar als je zingt over de liefde met een toelaatbare tekst of je zingt het kinderliedje “Alle eendjes...” Dat maakt toch niet uit zolang het maar geen afgod wordt? Mijn leraar is Rooms-Katholiek, maar kunnen mensen met dat geloof wel in de hemel komen?

Antwoord

Leuk dat je gitaarles hebt. Een gitaar is een mooi instrument en muziek maken is een leuke bezigheid. Ik denk dat we voor het gemak liedjes grofweg in drie groepen kunnen delen: aan de ene kant heb je liedjes die duidelijk ingaan tegen God op verschillende manieren. Vooral in de popmuziek is dat denk ik een vrij grote categorie, maar ook wel andere liedjes vallen hierin. Dit zijn de liedjes waarvan je zegt dat die echt niet kunnen.

Aan de andere kant heb je onschuldige liedjes die zowel in vorm als in tekst eigenlijk nergens over gaan, zoals "Alle eendjes..." dat je noemde. Kinderliedjes, volksliedjes en andere, en ook in de popmuziek zijn er wel liedjes die in deze categorie vallen. Dat zijn liedjes die gewoon grappig zijn of een verhaaltje vertellen of wat anders, maar geen echte boodschap hebben. Met deze liedjes zie ik over het algemeen genomen geen probleem.

Tussen deze beide groepen in is een grote groep met liedjes die niet altijd heel duidelijk verkeerd zijn, maar aan de andere kant ook niet helemaal onschuldig zijn. Deze hebben vaak wel een soort van boodschap, die bij het ene liedje duidelijker is dan bij het andere. Waar je hierbij vooral op kunt proberen te letten is te kijken naar wat voor levensbeschouwing er uit naar voren komt. Vaak wordt gezongen over wat iemand ziet, hoort of voelt of waar iemand op de een of andere manier mee te maken krijgt. Dat is op zich niet verkeerd, we kunnen zingen over allerlei dingen van het leven. En ook niet-christenen zien dingen en merken dingen op die op zich terecht zijn. Maar de vraag is dan altijd: hoe ga je ermee om? Hoe sta je in het leven? Wat betekent het leven voor je? Hoe wil je leven? Waar vind je richting, waarde en betekenis? Waar kijk je voor antwoorden en oplossingen? Waarin vind je troost, hoop en houvast? Ieder mens is op zoek naar geluk en verlangt naar betere omstandigheden en een betere wereld, voor zichzelf en voor anderen, maar waar is dit te vinden en hoe kom je daar?

In veel liedjes krijg je dan bijvoorbeeld te horen dat er geen echte antwoorden zijn, dat je maar je gevoel moet volgen, dat je moet geloven in jezelf of in de goedheid van mensen. Of dat je maar moet doen wat je wilt en maar niet teveel moet nadenken want je leeft maar één keer. Of cynisme en nihilisme: dat niets waarde heeft en alles uiteindelijk dwaas en zinloos is. Of er worden allerlei droombeelden verkondigd die prettig klinken maar die in de werkelijkheid van het leven geen stand houden. En zo nog veel meer. Een christen heeft andere antwoorden en vindt zin, hoop, troost, houvast en uiteindelijk geluk bij de God die ons heeft gemaakt met een doel, in de belofte van het evangelie van de Heere Jezus en in de verwachting van het eeuwige leven bij Hem waar geen moeite en geen verdriet meer zal zijn.

In veel gevallen zal je in de liedjes uit de middengroep een levensbeschouwing tegenkomen die ingaat tegen dat wat de Bijbel ons vertelt. Het gevaar is dan groot dat deze liedjes je op een verkeerd spoor zetten. Want ook al ga je er niet helemaal in mee, als je dit vaak luistert, speelt of zingt, ga je er toch wel beetje bij beetje dingen van overnemen, eerst in je denken en later ook in je doen. Dus probeer hier op te letten en hier wat oog voor te krijgen. En dan ga je denk ik vanzelf liedjes tegen komen waar van je dan denkt: dit kan ik echt niet meer spelen en zingen met een goed geweten. En als je dan tot die conclusie bent gekomen, wees dan ook resoluut en doe het gewoon weg en speel het niet meer, ook als de melodie verder wel aantrekkelijk is om te spelen. Ik denk dat er dan vanzelf wel allerlei verkeerde liedjes gaan afvallen en de goede liedjes overblijven.

Dan de vraag over je leraar. Zoals je vast weet is het de Heere Jezus die ons redt en alleen door het geloof in Hem kunnen we gered worden. Nu is je leraar Rooms-Katholiek. Er zijn veel 'soorten' Rooms-Katholieken dus ik weet niet wat je leraar precies gelooft. Maar als je een Rooms-Katholiek vraagt waarom hij (of zij) denkt in de hemel te komen, is de kans groot dat hij zal zeggen dat hij hoopt dat de goede dingen die hij heeft gedaan wel opwegen tegen de verkeerde dingen die hij heeft gedaan. Als hij actief is in zijn geloof zal hij mogelijk nog zeggen dat hij regelmatig naar de mis is geweest, allerlei gebedjes heeft opgezegd, kaarsjes heeft gebrand en allerlei andere dingen heeft gedaan. De officiële leer van de Rooms-Katholieke kerk is erg uitgebreid, met allerlei zaken waar ik op zou kunnen ingaan, maar het grootse probleem van dat alle is dat de RK-kerk duidelijk leert dat het sterven van Jezus een belangrijk en noodzakelijk begin was, maar nog niet voldoende om volledig smetteloos en onberispelijk voor God te kunnen verschijnen. Mensen moeten ook nog zelf wat bijdragen op allerlei manieren.

Volgens de Bijbel echter is het de Heere Jezus alleen die ons reinigt en is alleen het geloof in Hem zaligmakend. Als wij er zelf iets aan willen toevoegen of er iets van willen wegnemen, veranderen we het evangelie, verliezen we de Heere Jezus en missen we daarmee alles. Zoals Paulus zegt in Kol 1:21-23: "Hij heeft u, die voorheen vervreemd was en vijandig gezind, zoals bleek uit uw slechte daden, nu ook verzoend, om u heilig en smetteloos en onberispelijk voor Zich te plaatsen, als u tenminste in het geloof blijft, gefundeerd en vast, en u niet laat afbrengen van de hoop van het Evangelie." Met andere woorden: de Heere Jezus heeft ons verzoend met God en door het geloof in Hem. In Zijn evangelie stelt God ons heilig en smetteloos en onberispelijk voor Zich. Hier komt niets van ons bij. Het is genade alleen. Het is wat God heeft gedaan, wat Jezus heeft gedaan en wat Hij ons vertelt in de boodschap van het evangelie. Het is betaald door de Heere Jezus voor 100 procent. Er blijft geen rest over die wij nog moeten betalen. Het enige wat God van ons verlangt is te zeggen met ons verstand en met ons hart: “Amen. Ja Heere, ik geloof U. Heere Jezus, ik hoop op U alleen en op niets anders. Niets van mij, alles van U.” Wie hier wat van af doet kan niet worden gereinigd van zijn zonde en kan daarom niet in de hemel komen.

Nu is niet zo dat iedereen die de naam heeft Rooms-Katholiek te zijn ook de officiële RK-geloofsleer werkelijk kent en aanhangt. Velen zijn daarin helemaal niet zo geïnteresseerd en ook velen verwerpen of negeren bepaalde onderdelen van de RK-leer of hebben zo hun eigen uitlegging hiervan. Daarbij zijn er ook Rooms-Katholieken die, vreemd genoeg, wel oprecht alleen op de Heere Jezus vertrouwen. Maar dat ze dit doen is niet omdat de RK hen dat leert, maar eerder ondanks wat de RK hen leert. Ze volgen daarmee niet de leer van RK. Door Gods genade komen er ook in de RK wel mensen tot bekering en geloof. Meestal zullen deze mensen vroeger of later de RK verlaten, want het gaat niet samen met de leer van de RK. Sommige lijken te blijven hangen, maar deze lopen denk ik groot gevaar toch weer te worden meegetrokken in de dwalingen van de RK.

Waar je leraar in dit alles precies staat weet ik uiteraard niet. Maar ook voor hem geldt dat hij niet behouden kan worden door het geloof dat de RK leert en alleen behouden kan worden door af te zien van alle eigen verdiensten en zijn hoop te stellen op de Heere Jezus alleen.

Ik hoop dat deze antwoorden helpen. Veel plezier met de gitaarlessen en het succes met het kiezen van goede muziek om te spelen.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

2 reacties
DanielO
Voor meer informatie over de katholieke leer inzake geloof en goede werken, kan ik deze schakel aanraden: http://www.catholic.com/quickquestions/why-does-the-church-teach-that-works-can-obtain-salvation.
hvdijk66
Dat is een heel ander geluid DanielO!

Het zelf iets willen toevoegen aan Gods genade is helaas een menselijk trekje. Je ziet het door alle kerken heen. Ook veel vragen en antwoorden op Refoweb zijn daar (vaak verkapt) mee besmet. Genade is dan ook bijzonder lastig. Het voelt oneerlijk omdat je je "alleen maar" hoeft over te geven aan Gods liefde. Dat is niet te verteren in een maatschappij die volledig transactioneel is. "Voor wat, hoort wat" dat zit in onze genen.

We krijgen dat in ons leven niet even gefikst. Dat het toch kan, dat is het wonder van genade. Hopelijk blijft ons gebed: 'Heer, ik geloof. Kom mijn ongeloof te hulp'.