Huidallergie

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Sinds ruim een jaar weet ik dat ik een huidallergie heb voor producten waar zogenoemde wolalcoholen in zitten. Daarom gebruik ik sindsdien alleen nog neutraal wasmiddel en idem shampoo, douchegel, handcrème en dergelijke. Als ik tijdens mijn menstruatie maandverband gebruik van A-merken, die bijvoorbeeld bepaalde geurtjes maskeren, krijg ik daar ook jeuk van. Daarom wil ik nu gaan proberen of basic maandverband (bijvoorbeeld van huismerken) minder irritatie veroorzaken. Dan nu mijn eigenlijk vraag: mijn vriend en ik hopen over een paar maanden te trouwen en denken na over het gebruik van condooms. Ik heb echter nog nergens kunnen achterhalen of er in condooms ook wolalcoholen of afgeleiden daarvan verwerkt zijn. Daarom ben ik een beetje bang dat ik ook allergisch zal reageren op condooms, wat wellicht het genieten in de weg zal staan. Zou u misschien weten of mijn angst gegrond is en of er goede alternatieven (bijvoorbeeld 'neutrale condooms') zijn?

Antwoord

Onze artsen moeten het antwoord schuldig blijven en adviseren conctact op te nemen met de fabrikant.

2 reacties
Jedidja1
Zoals je in deze link (http://nedcon.bipharma.com/_files/Lifestyleadviezen/10000210/02._wolvetalcohol.pdf)
kunt lezen, kunnen condooms inderdaad de stof bevatten. Als ik het goed begrijp is het een product wat gewonnen wordt uit schapenwol. Dan zouden deze condooms (https://www.condoom-anoniem.nl/glyde-ultra-10-vegan-condooms) moeten kunnen, aangezien ze veganistisch zijn... Succes met de zoektocht verder!
joar
Qua menstruatie zou je ook eens kunnen kijken naar een menstruatiecup. Die zijn van siliconen. Ik weet alleen niet of dat kan voor jou. Ik vind het een perfecte vervanging van maandverband en tampons. De mijne heb ik online gekocht en ongetwijfeld kunnen ze achterhalen wat de stoffen zijn!