Uit de werken gerechtvaardigd

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

In de Bijbel lees ik in Romeinen 3:28: “Wij besluiten dan dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.” Dit is ook de leer die ik altijd heb geloofd: een mens wordt gerechtvaardigd en zalig door het geloof in de Heere Jezus alleen en niet uit enig werk. Maar nou las ik laatst in Jakobus 2:21-24: “Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar? Ziet gij wel dat het geloof medegewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken? En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend; en hij is een vriend Gods genaamd geweest. Ziet gij dan nu dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?”

Vooral het 24e vers verwarde mij heel erg. Ik weet natuurlijk dat geloof zonder werken dood is en dat als iemand van de Heere wedergeboren wordt, dat hij daar ook naar gaat handelen en dat men de vruchten des geloofs ziet, zoals de Heere Jezus een vijgenboom vervloekt omdat die geen vruchten voortbrengt. Maar zoals ik het in Jakobus lees, staat er meer dat iemand uit de werken gerechtvaardigd wordt en niet alleen uit geloof. Is dit niet tegenstrijdig met bijvoorbeeld Romeinen en andere plaatsen in de Bijbel?