Zwanger en nieuw contract

Reformatorische Maatschappelijke Unie / Geen reacties

Vraag

Mag een werkgever ervoor kiezen om je vaste contract twee of drie maanden later te laten ingaan dan de einddatum van je laatste tijdelijke contract als hij weet dat je zwanger bent en je precies tijdens de eerste weken van je vaste contract met zwangerschapsverlof zou gaan?

Antwoord

Een tijdelijk contract loopt van rechtswege af. De werkgever mag daarna zelf bepalen of hij een tijdelijk contract gaat verlengen of niet. De werkgever mag aangeven per welke datum een nieuw tijdelijk of vast contract ingaat. In principe wordt de loondoorbetalingsverplichting tijdens zwangerschap en tijdens het bevallingsverlof overgenomen door het UWV, dat geldt ook voor ziekte als gevolg van zwangerschap of bevallen. De financiële loondruk valt voor een werkgever dan vaak mee bij een tijdelijk of vast contract.

Met vriendelijke groeten,
Jannie Voortman,
Juridisch medewerker RMU

Lees meer artikelen over:

juridisch