Naar Opwekking

ds. R.W. Mulder / 39 reacties

Vraag

Mijn schoonzus gaat altijd naar Opwekking. Ik weet niet goed hoe daarmee om te gaan. Ik ben zelf bij de HHK en we hebben verschillende opvattingen over veel dingen. Naar mijn mening kun je daar beter niet heengaan. Hoe kan ik het beste mijn visie aan haar uitleggen? Misschien kan iemand van de HHK of Ger. Gem. dit uitleggen?

Antwoord

Beste...

Uw vraag is wat lastig te beantwoorden, omdat ik niet precies weet waar uw schoonzus heengaat. In het algemeen geldt dat het van groot belang is dat er een evenwichtige boodschap wordt uitgedragen. Niet alleen de wet, maar ook het Evangelie. Niet alleen genade, maar ook de zonde moet worden benoemd. Niet alleen rechtvaardiging, maar ook heiliging is van belang. Zo kunnen we nog veel meer noemen.

Ik zou u willen adviseren om niet te beginnen met wat in uw ogen fout is, want dat werkt meestal averechts. Ik zou belangstellend vragen of Hand 20:27 ook van toepassing is op de samenkomsten die ze bezoekt. Helaas geldt vaak dat hier het nodige aan ontbreekt.

Overigens moeten we ook kritisch zijn naar onszelf. Dwalingen, ketterijen etc. zijn vaak ontstaan omdat de kerken bepaalde dingen lieten liggen. Misschien moet u eens vragen aan uw schoonzus wat ze in de kerk, waarvan ze misschien nog lid is, mist of destijds gemist heeft. Mensen kunnen soms ‘doorschieten’. Ze missen iets en als ze dat ergens anders ‘vinden’ gaan ze daar erg gemakkelijk mee om. Ik vermoed dat uw schoonzus op z’n minst moet kunnen ontdekken dat er eenzijdigheden zijn in de samenkomsten die ze nu bezoekt.

Lofprijzing is Bijbels, maar ontstaat in de diepte. In dit opzicht is Psalm 116 een mooie leidraad. Alles wat van belang is komt voor. Of dat van de ‘Opwekking’ geldt, vraag ik mij af. Probeer zo het goede voor haar te zoeken. Als ze merkt dat het u niet om uw gelijk maar om haar behoud gaat, zal ze misschien aan het denken geraken. Moeten we vaak niet belijden dat het ons meer om ons standpunt gaat dan om het behoud van de ander? Je houdt zo alleen schuld over, maar daarmee mag geknield worden aan de voeten van de Heiland om ook wijsheid te ontvangen om met elkaar op de goede manier om te gaan.

Ds. R. W. Mulder

Lees meer artikelen over:

gospelopwekking
39 reacties
evantorisch
@Omega: "Dominees zijn net mensen. Ze zeggen ook wel eens iets wat niet klopt"

Opvallend mild uitgedrukt, net even iets anders dan clowns die rariteitenshows opvoeren. Maar ja, verschil moet er wezen.....

@Omega: "Plaats maar even een url."

Ik heb weinig zin om dat op te zoeken, ik heb de naam van die dominees niet onthouden.
Mijn doel is aantonen dat r.w. kritiekloos een podium biedt voor idioterie (om henkies eigen woorden te gebruiken), maar anderzijds vind hij dat het best veel zegt als Opwekking dat doet.

Dit komt ook aardig in de buurt, en de laatste twee zijn echt gillers:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16187/zomaar-geloven-in-god/
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14351/je-hoort-wel-eens-dat-als-het-een-waar-werk-van-god-is-dan-kun-je-vertellen-van-/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19061/legging-en-rentmeesterschap/
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14760/baard-en-snor
Mona
Nou broeders, gaan jullie nu in meerdere rubrieken op dit forum met elkaar rollebollen?
Ik vind de discussie best aardig, maar de toon wordt wat onbehaaglijk...

Samengevat is er van alles loos bij beide partijen, en is zelfreflectie een lastig punt.
Omega
@Evantorisch Door tijdgebrek even kort, ik hoop op de antwoorden waar jij moeite mee hebt later terug te komen.

Vermoedelijk bezoek je Refoweb nog niet zo lang, anders zou je weten dat Refoweb een van de weinige reformatorische platforms is die de moed heeft om misstanden (met naam en toenaam) in de eigen achterban kritisch tegen het licht te houden (zie forum en columns), zonder daarbij uit het oog te verliezen dat de ellende in evangelische kring minstens zo groot is. Ik weet niet of evangelischen datzelfde lef ook hebben. Een evangelische evenknie van Refoweb ken ik namelijk niet.

@Mona Refoweb is louter zelfreflectie ;-)
evantorisch
Ach Mona, ik sprak slechts in Omega's taal, dat dat niet gezellig klinkt ben ik met je eens. Ik wilde gewoon wat feedback geven.

Omega, ik heb wat antwoorden uit de vragenrubriek aangehaald als voorbeeld. Een voorbeeld wijst ergens naar, het is dus niet mijn bedoeling om in te gaan op het voorbeeld zelf. (de inhoud van van de antwoorden)
arst1980
hallo blijf maar bij het eenvoudige woord van God zoals Ds Mulder het verwoord
De lofprijzing word in de diepte geleerd. lees er de psalmen maar op na. geve de Heere dat je dat woord maar vast mag houden. en de blijdschap van Gods volk is een blijdschap die de wereld niet kent, en daar komt niet veel maar alles tegen op
Omega
@Evantorisch Jammer, want ik was nu juist zo benieuwd naar je inhoudelijke bezwaren, vanzelfsprekend onderbouwd met bijbelse argumenten. Want jouw persoonlijke visie ken ik inmiddels wel (zonder overigens te vinden dat je geen eigen mening zou mogen hebben, hoe wonderlijk deze dan ook moge zijn).
Sophie89
Misschien is het een idee om in plaats van te oordelen (wat ik toch wel een beetje proef in dit antwoord), zelf Opwekking te bezoeken? Inderdaad: 'toets alles en behoud het goede'. Dit is niet alleen op Opwekking maar ook bij andere conferenties, in kerken etc., van toepassing. En ja, ook dominees kunnen het weleens bij het verkeerde eind hebben; het zijn namelijk ook mensen. Wees daarom kritisch, maar niet angstig.
pvbdj
De vraag die hier boven word gesteld is een goede vraag.

Want vele christenen in Nederland stellen die vraag ook.

Want vele christenen uit alle kerken/gemeentes hebben verschillende opvattingen over naar opwekking gaan en zijn kritisch op opwekking.

Ik zelf ben 3 keer op opwekking geweest en snap de kritiek goed. Opwekking is een plaats waar duizenden mensen naar toe gaan om een ding en dat is God te aanbidden. Maar met duizenden mensen heb ook duizenden verschillende opvattingen en meningen over opwekking. Dus over opwekking hoef je met verschillende dingen helemaal niet eens te zijn en mag je gerust kritiek op hebben en geven. Maar let wel op kritiek op iets hebben betekend niet dat je kijkt naar wat jij goed vind en wat past in jou juiste plaatje/concept enz, maar naar wat God wil en goed vind. Want ons leven draait niet om wat wij willen maar wat God wil.

Maar nu wat is opwekking en mijn mening over opwekking.

Wat is opwekking en hoe zit het in elkaar (naar mijn mening):

Opwekking is dus een groot christelijk evenement waar duizenden mensen op af komen en opwekking probeert voor die mensen zo goed mogelijk programma neer te zetten. Je hebt 4 programma's 1. Hoofdprogramma 2. Jongerenprogramma 3.Tienerprogramma 4. Kinderprogramma. Deze programma's zijn dus echt op de die groepen gericht en vandaar uit willen ze het woord van God verkondigen en proberen ze iedereen naar de zin te maken.

Nu even een indruk van wat er op het hoofdprogramma gebeurd: Op hoofdprogramma zingen ze vooral (de nieuwe)opwekking en (Opwekkings) liederen die een breed publiek vertegenwoordigen. Dus qua muziek op hoofdpodium kun je dit tegen komen: Opwekking 763 - Ik heb U Nodig: https://youtu.be/Ks5whQLRmaw en Groot is uw trouw o heer: https://youtu.be/4wOn9c_rbmA. Qua preken/praatjes of hoe je het zelf wilt noemen: Otto de Bruijne - De stilte voor Opwekking: https://youtu.be/4M8iw0uuMsA, Ron van der Spoel - Opwekking: https://youtu.be/3oOOCHlYds0 en Henk Stoorvogel - Heer geef mij nog een keer mijn kracht terug: https://youtu.be/KHPZoqkxT7E.

Dit is een indruk van opwekking. zodat je beetje weet wat opwekking is.

Mijn mening en antwoord op de vraag beging ik met mijzelf. Ik ben een jongen die zich openstelt voor alle kerkverbanden enz. volledig wil richten op God en elke dag opzoek is naar de ware leer in christus en sta voor alle christelijke dingen open, maar alles neem ik niet zomaar aan. Omdat ik het eerst overleg met God wat het goede is en niet wat ik goed vind enz. Want wat ik goed vind doet er niet toe. Het gaat er namelijk om wat God goed vind voor mij en dat wil ik doen. Mijn meningen Daarom veroordeel ik niet meteen opwekking omdat het wel een evenement is waar het woord van God open gaat en waar het woord van God gelezen word moet je niet meteen veroordelend zijn maar met liefde kijken, luisteren en als God het nodig vind met liefde terechtwijzen. Maar wat ik ervaar is liefde, blijdschap en vreugde op opwekking en dat veel prediking/praatjes enz. oppervlakkig zijn, maar tussen alle oppervlakkigheid zit ook het goede naar mijn mening en dat moet je eruit halen. En dat is lastig voor alle kerken/gemeentes en daarom word er ook vaak afwijzend gedaan en gezegd van daar moet je niet heen enz. dat vind ik verkeerd. maar nou even de vraag 'ik weet er niet zo goed mee om te gaan' dit is een logische vraag. Dit komt omdat vele in een concept zitten waarin ze zich thuis voelen en niet uit de boot willen/durven stappen. Maar stap uit de boot en beken het terrein waar je (in dit geval de vraagsteller door zijn/haar schoonzus) mee geconfronteerd word. En weet wat ander doet. Denk dan eens na wat je waarden en normen zijn en hoe jij in relatie met God staat en hoe je over dingen denkt zoals opwekking. Stel jezelf eens de vraag 'waarom zou je niet naar opwekking moeten gaan?' en wat vind God van Opwekking? Want als je dat goed weet kun je vandaar uit gewoon tegen de ander zeggen van wat je goed er aan vind en wat niet. Hoe jij er in staat en hoe jij het geloof met God ervaart.

Want laat ik het zo zeggen ik vind dat iedere christen gewoon tegen elkaar kan en zou moeten zeggen hoe zij in relatie met God staan persoonlijk en wat zij vinden van bepaalde dingen. Je moet dus niet gaan schamen om te zeggen dat jij vind wat jij vind en laat die ander ook zeggen wat hij/zij vind. Als je samen respect voor elkaars geloof hebt en elkaar respecteert als schepsels van God is het geen punt om je te uiten op jou manier. Maar laat ieder in zijn waarden.
henkie
"Je moet er geweest zijn om te weten wat het is."

In de vorige eeuw wellicht maar tegenwoordig wordt alles uitgezonden via livestream en kun je het ook nog terugkijken.

Verder blijf ik die kritiekloze houding opvallend vinden. Of tegenvallend eigenlijk. Een kind kan zien dat die 'profetie' (artikel ND) volksverlakkerij is.
Sammie2016
Het is maar zeer de vraag of de ware God en zijn zoon Jezus Christus ingenomen zijn met zulke feesten.
Prisma23
Misschien moet je de ds of een ouderling van je gemeente er maar eens bijhalen. Dan kunnen die jouw visie wellicht aan je schoonzus uitleggen. :-)
Gouwenaar
@Sammie2016
Zou God dan wel blij zijn als er in een tergend laag tempo onder begeleiding van het Heilig Orgel op hele noten psalmen gezongen worden waarin Zijn Zoon niet eens genoemd wordt?
Prisma23
"@Sammie2016
Zou God dan wel blij zijn als er in een tergend laag tempo onder begeleiding van het Heilig Orgel op hele noten psalmen gezongen worden waarin Zijn Zoon niet eens genoemd wordt?"

Ook de Heilige Geest komt er in de psalmen bekaaid af!
huibertus
Gouwenaar Prisma
Waarom bij uw reactie over opwekking een veroordeling over de psalmen?
De psalmen zijn niet voor niets op genomen in de canon van de heilige schrift
dat heeft niets te maken met vlug of langzaam zingen,
Gouwenaar
@huibertus
Geen veroordeling van de Psalmen, maar wel een veroordeling van de (mijns inziens nogal blasfemische) manier waarop daar in onze kringen mee omgegaan wordt.

En als Opwekking dan wordt weggezet als een feest waar God zich ongetwijfeld niet in kan vinden prober ik dat te spiegelen.

Te vaak maak ik mee dat mensen hun eigen smaak met de voorkeur van God verwarren.
bouwmanjr
Ik vind het vreemd een vraag van 2 jaar geleden nl. 2015 weer op te rakelen.
Dit moeten we toch niet willen RefoWeb??
Gouwenaar
@bouwmanjr:
Maakt het feit dat de vraag al twee jaar oud is het antwoord minder relevant?
Ieder jaar wordt Opwekking gehouden, en ieder jaar weer creeert het dezelfde discussies.

Discussies waarin vooral mensen die hun mening "van horen zeggen" hebben het meeste lawaai maken...
Sammie2016
De inhoud van de Bijbel is een leidraad voor het verheerlijken van onze Schepper. Als we lezen hoe trouwe dienstknechten van God Hem verheerlijken door de woorden die zij onder inspiratie van de heilige geest hebben mogen optekenen kan het ons inspireren op de zelfde manier God te eren.
God eren, hoe? ........
Ps 50:23 Wie dankzegging als slachtoffer brengt, eert mij.
Hebr 13:15 Laten we via hem (Jezus Christus) altijd een slachtoffer van lof aan God brengen, namelijk de vrucht van onze lippen die zijn naam in het openbaar bekendmaken.

Het is geen kleinigheid, wilde dansen op rockmuziek eert God niet ook niet als er een 'christelijk' sausje over heen wordt gegoten.
Prisma23
De inhoud van de Bijbel is een leidraad voor het verheerlijken van onze Schepper. Als we lezen hoe trouwe dienstknechten van God Hem verheerlijken door de woorden die zij onder inspiratie van de heilige geest hebben mogen optekenen kan het ons inspireren op de zelfde manier God te eren.
God eren, hoe? ........
Ps 50:23 Wie dankzegging als slachtoffer brengt, eert mij.
Hebr 13:15 Laten we via hem (Jezus Christus) altijd een slachtoffer van lof aan God brengen, namelijk de vrucht van onze lippen die zijn naam in het openbaar bekendmaken.

Het is geen kleinigheid, wilde dansen op rockmuziek eert God niet ook niet als er een 'christelijk' sausje over heen wordt gegoten.

@sammie2016

Ik kan je niet helemaal volgen.
Als er ergens openbaar (Hebr 13:15) dankzegging (Ps 50:23) wordt gedaan is dat wel bij Opwekking!