Doopformulier: of gij niet belooft

Ds. R.H. Kieskamp / Geen reacties

Vraag

Als er kinderen gedoopt worden dan stelt het formulier de vragen aan de ouders “of gij niet belooft”, in plaats van “of gij belooft”. Vanwaar deze formulering?

Antwoord

Het antwoord op de vraag is een taalkundige kwestie, dat samenhangt met vroeger taalgebruik. Het betekent uiteraard: “Belooft U”, zoals de herziene vertaling ook heeft weergegeven.

Met vriendelijke groet,
Ds. R. H. Kieskamp

Lees meer artikelen over:

doopformulier