Bijbelstudievragen

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik was voor mezelf bezig Bijbelstudievragen te maken en toen stuitte ik op de volgende vragen, waar ik geen antwoord op wist. 1. Wordt er in de Bijbel ergens onderscheid gemaakt tussen gelovigen en discipelen? 2. Wie is niet geschikt om een discipel van Jezus te worden volgens Luk. 9:62?

Antwoord

Wordt er in de Bijbel ergens onderscheid gemaakt tussen gelovigen en discipelen? Volgens mij probeert u een probleem te scheppen dat er niet is. Een antwoord is dan immers niet te geven. Want een probleem wat niet opgelost kan worden is geen probleem. Gelovigen zijn allemaal discipelen (leerjongeren) op de leerschool van Gods genade. Dus zijn discipelen gelovigen.

Wie is niet geschikt om een discipel van Jezus te worden volgens Luk. 9:62? Iedereen die zich geschikt acht om discipel te zijn. De tekst die u noemt is de slottoepassing van de Heere Jezus in het geven van onderwijs, wat nodig is om Hem te volgen. Verschillende voorbeelden geeft Hij daarvan. Beelden uit de praktijk van alle dag. Dit is ook een gelijkenis van een landbouwer die het land op gaat om het te ploegen. Om rechte voren te trekken moet hij vooruit zien. Anders gaat het er scheef aan toe. Uit alles blijkt nodig te zijn een Goddelijke roeping om in Zijn Wijngaard te werken.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp