Ons stervensuur

Ds. A.A. Floor / Geen reacties

Vraag

Is het waar dat God bepaalt wanneer ons stervensuur daar is? En waar staat dat in de Bijbel?

Antwoord

Hartelijk dank voor je vraag.

Je vraag is een heldere vraag. Maar voordat dat ik over het "stervensuur" iets zeg wil ik eerst onderstrepen dat God de Bron van het leven is. Hij is het Leven Zelf. Jezus, de Zoon van God, zegt: "Ik ben de Opstanding en Het Leven." Psalm 36:10 zegt: Want bij U is de fontein des levens; in Uw licht zien wij het licht. Dat komt ook tot uitdrukking bij de schepping van de mens waarvan we lezen in Genesis 2 vers 7: "En de HEERE God had de mens geformeerd uit het stof der aarde en in zijn neusgaten geblazen de adem des levens; Alzo werd de mens tot een levende ziel." Dit betekent dus dat Hij het begin van het menselijk leven heeft bepaald. Hij is Schepper en Hij heeft dus ook over het schepsel alle macht.

Hij is het dan ook die ons leven bewaard en beschermd. Daarom mogen we als schepsel in alle gevaren en angsten een beroep doen op de Heere God, onze Schepper of Hij ons wil bewaren en behoeden. Daarvan lezen we heel veel in de psalmen. Denk bijvoorbeeld aan die mooie psalm 121: 7,8: "De HEERE zal u bewaren van alle kwaad; uw ziel (=leven) zal Hij bewaren.De HEERE zal uw uitgang en uw ingang bewaren van nu aan tot in der eeuwigheid."

Nu gaat het in je vraag niet zozeer over het begin van je leven, maar over je stervensuur. Het betekent dat de mens ook moet sterven en dat heeft alles te maken met de zonde tegen de HEERE God in het paradijs. De Heere God heeft
het gezegd dat als de mens ongehoorzaam is hij moet sterven. Dat is aangrijpend! De mens die voor de eeuwigheid is geschapen om altijd met God de Heere te leven maar ontvangt door zijn ongehoorzaamheid nu terecht de dood. Maar dankzij de genade van God krijgt de mens nog levenstijd om zich te bekeren en te komen tot het geloof in Jezus Christus.

Nu is het dat de Heere God ook het einde van ons leven hier op aarde bepaalt. Ik zeg: Hier op aarde. Want juist om dat de mens voor de eeuwigheid is geschapen houdt het niet op na het stervensuur, maar het is een voortgang. De bijbel spreekt daar heel indringend over: Of je blijft eeuwig voortleven in de eeuwige duisternis, de hel of je mag eeuwig leven bij Christus in de hemel en op de nieuwe aarde.

Je vraagt naar de bijbelteksten; die zijn er genoeg. In psalm 31:16 bijvoorbeeld: "Mijn tijden zijn in Uwe hand." Met andere woorden. De Heere weet wanneer ik moet sterven. Hij bepaalt het einde van mijn aards bestaan.

Wat ik ook indrukwekkend vind is dat de Heere Jezus, die toch Gods Zoon is, aan het kruis bidt: "Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest. En als Hij het gezegd had gaf Hij de geest." Ook Hij, als Gods Zoon, bepaalt het stervensuur. Op Gods tijd, Zijn tijd.

Als Stefanus sterft lezen we dat hij bidt: Heere Jezus, ontvang mijn geest. (Hand. 7:59) Ook hieruit blijkt dat Stefanus weet dat het de Heere is die ook ons leven neemt op Zijn tijd.

Ds A. A. Floor

Lees meer artikelen over:

dood