Slang in het paradijs

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik vroeg me af of voor de zondeval Adam en Eva wel wisten dat achter de slang de duivel zat. Is dat ook het geval? Voor hetzelfde geld hadden ze gedacht dat het gewoon God was.

Antwoord

Beste vrager,

We gaan altijd uit van wat God in Zijn Woord aan ons geopenbaard heeft. Hij had tegen de eerste mensen gezegd: Ten dage als je daarvan eet, zul je de dood sterven. Nu komt de slang die het tegenovergestelde beweert. Daaruit was zonneklaar dat hier de duivel aan het werk was.

Ze konden niet denken dat het God was, want zo spreekt God niet. Hij zaait geen twijfel, maar geeft zekerheid. God is geen God van ja en nee, maar van ja; je kunt op Hem aan. De slang is in de Bijbel het beeld van de duivel geworden. Listig en giftig.

De les voor ons is hierin dat je leert onderscheiden waar het op aan komt. Als Jezus verzocht wordt door de duivel (Lukas 4) dan weerstaat Jezus hem door te zeggen: Er staat geschreven! Houd je altijd daaraan vast. Alleen in Christus kunnen ook wij weerstand bieden, maar wie twijfelt is al reeds veroordeeld (Jacobus 1:6 en Rom. 14:23).

De hartelijke groeten en Gods nabijheid toegebeden,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

duivelparadijsslang