Mishandeld door mijn ouders

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik ben een man van bijna 30, getrouwd en we hebben een jong gezin. Van jongs af aan tot op de dag dat ik uit huis ging ben ik ernstig mishandeld door mijn ouders. De verbale/psychische mishandeling ging zelfs nog door totdat ik mijn ouders, uit bescherming voor mijn eigen gezin, gezegd heb dat we geen contact meer willen hebben totdat zij in staat zijn tot normaal contact en hun excuses aanbieden. Sinds kort praat ik over wat er vroeger gebeurd is met mensen in mijn omgeving. Ik heb de afgelopen tijd wel eens gelezen over kinderen die het gedrag van hun ouders overnemen. Ik ben doodsbang dat ik in de toekomst mijn kinderen zal gaan mishandelen. Is het raadzaam om hier hulp voor te zoeken? En zo ja, kunt u aangeven in welke tak van hulpverlening ik het beste hulp kan zoeken?

Antwoord

Beste meneer, Allereerst wil ik je mijn complimenten geven voor het feit dat je dit zo durft aan te gaan! Ik bewonder het feit dat je besloten hebt om erover te gaan praten en dat is een belangrijke stap die je hiermee hebt gezet. Het lijkt ook een goed moment om in therapie te gaan. Het lijkt mij inderdaad erg raadzaam om hulp te zoeken. Welke vorm van therapie je nodig hebt vind ik moeilijk om in te schatten omdat ik niet/nauwelijks kan inschatten hoe ernstig de schade is voor jou. Wanneer je ernstig bent mishandeld en je er dusdanig last van hebt dat mensen in jouw omgeving ook aan je merken dat je moeite hebt met jouw problemen en verwerking, dan raad ik je een therapie aan die zich richt op post-traumatische stresservaringen. Mocht je een therapie willen die meer aansluit bij jouw vraag of je kunt voorkomen dat je het gedrag van mishandeling gaat herhalen in de volgende generatie, dan raad ik je contextuele therapie aan. Deze therapie richt zich daar specifiek op. Voor de eerste therapie heb je een verwijzing nodig van je huisarts, voor de tweede niet.

Waar je terecht kunt in jouw regio kun je opzoeken op de site www.ikzoekchristelijkehulp.nl. Ook je huisarts kan je hiermee helpen.

Ik wens jou een goede hulpverlening waarmee je aan de slag kunt gaan en kunt groeien naar gezond vaderschap!

Vriendelijke groet,
Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

mishandelingtrauma