Apocriefe boeken en HSV

Herziene Statenvertaling / Geen reacties

Vraag

In de Nederlandse Geloofsbelijdenis wordt melding gemaakt van de canonieke boeken van de Bijbel en de apocriefe boeken. In artikel 6 wordt een aantal boeken genoemd. In hetzelfde artikel waar de apocriefe boeken worden genoemd, wordt gezegd dat de kerk deze wel mag gebruiken maar niet hetzelfde gezag mag toekennen als de canonieke boeken. Waarom zijn de apocriefe boeken dan niet toegevoegd aan de Herziene Statenvertaling?

Antwoord

De apocriefe boeken maakten geen deel uit van ons mandaat. Bovendien is de hertaling vrijwel uitsluitend door vrijwilligers gedaan, dus we moesten ons beperken. Het heeft al moeite genoeg gekost om de canonieke boeken op tijd klaar te krijgen. Misschien komen de apocriefe boeken ooit nog eens aan de beurt. Maar er is maar heel weinig vraag naar. Dit is eigenlijk de eerste keer dat we deze vraag krijgen, geloof ik.

Hartelijke groet,
Reinier de Blois

Lees meer artikelen over:

apocriefHerziene Statenvertaling (HSV)