Therapie via internet

Eleos / Geen reacties

Vraag

Ik heb al enkele weken een verwijsbrief van mijn huisarts liggen, die me (op mijn vragen) doorverwezen heeft naar een psycholoog. Maar bij nader inzien zou ik toch liever via internet therapie krijgen. Ik heb al tweemaal eerder therapie gehad, maar ik merk dat ik heel snel afhankelijk word van een therapeut en dat wil ik niet. Via de pc, als ik de therapeut niet zie, heb ik daar waarschijnlijk minder last van. Ook kan ik schriftelijk mijn gevoelens meer ordelijk onder woorden brengen dan verbaal. Verder lijkt het me dat je op de pc kunt mailen wanneer het jou uitkomt. En, last but not least, ik heb gehoord dat de kosten veel lager liggen. Zijn dit goede, kloppende argumenten om via de pc therapie te vragen? Nu heb ik al heel wat op internet zitten zoeken, maar ik weet niet hoe en bij wie ik dat kan doen. Graag zou ik ook therapie krijgen vanuit christelijke hoek (ben zelf Ger. Gem.) Kan iemand mij bij mijn vragen helpen? En zijn er die ervaring hebben met internet therapeuten en internet therapie?

Antwoord

Beste vragensteller,

Naar mijn idee heb je goede argumenten om een internetbehandeling te proberen. Mocht het niet aansluiten of toch onvoldoende zijn, dan kun je altijd nog hulp zoeken bij een psycholoog. Via Optiment (Eleos) is het mogelijk om een (preventieve)internetbehandeling te volgen. Je kunt hiervoor kijken op www.optiment.eu. Dit zijn behandelingen die betaald worden vanuit de basisverzekering. Hiervoor hoef je dus niets te betalen (m.u.v. je eigen risico). Daarnaast is het in de eerstelijn ook mogelijk om internetbehandelingen te doen, voor bijvoorbeeld een depressie of angststoornis. Hiervoor krijg je echter eerst een intakegesprek en wordt per gesprek 20 euro per consult in rekening gebracht. Hoe dit precies zit met internetbehandelingen, kun je vragen bij het secretariaat van OptiMent. Zij kunnen je hierover nader informeren. Mocht je verder nog vragen hebben, neem gerust contact op!

Vivia Verloop, Eleos

Lees meer artikelen over:

internetpsycholoogtherapie