Collecten in de kerk

Redactie Refoweb / 15 reacties

Vraag

Waar worden de inkomsten van de collecten in de kerk voor gebruikt? Bij ons wordt altijd gecollecteerd voor diaconie en voor de kerk. Vaak zie ik in het kerkblad dat de inkomsten voor de kerk hoger zijn. Is daarvoor meer geld nodig, of moeten we ook juist aan onze naasten denken? Kun je onderscheid maken in je gaven en hoe dan?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

15 reacties
MUS
Ik denk dat collecteren z'n langste tijd heeft gehad. Automatisch geld laten overschrijven wordt steeds eenvoudiger. Heb je geen kleingeld / collectebonnen meer nodig...
Daniel
of je onderscheid kunt maken in je gaven, ik zou het niet weten, wij geven wat we kunnen, maar we doen de hond niet naar het asiel. voor hem kopen we lekkere brokjes en hapjes, onze zonen gaan naar een goede school.
als kind heb ik wel eens een Kingpermuntje in de collectezak gedaan.
als onze kerk geld tekort kom zullen we extra bijdragen.
dijna61
Als het goed is houdt een kerk eenmaal per jaar een financiële gemeenteavond. En kunnen de stukken vooraf ingezien worden en kun je alle vragenstellen die je wilt.
Johannes3vers16
We brengen toch met elkaar Maleachi 3:10 in praktijk of?
dijna61
De vraag is: Waar worden de collecten voor gebruikt?
Dat moet transparant zijn.
sydneylover
Inderdaad zijn collecten in de huidige vorm eigenlijk een traditie geworden waarover veel mensen nauwelijks nadenken maar gewoon hun 'duit in het zakje doen'.
Ik ken een gemeente (evangelisatie) waar zelfs 3 keer een collecte wordt gehouden 'voor de instandhouding van de eredienst'. Omdat 2 collecten onvoldoende opleverden is een derde ronde geïntroduceerd...

En voor wat de besteding betreft: vanuit onze gemeente krijgen we jaarlijks een keurig gedetailleerd overzicht opgesteld door een diaken die ook in de accountancy thuis is, saldo van baten en lasten, inkomsten van allerlei collecten en uitgaven aan allerlei kostenposten, zonder de geheimhouding etc. uit het oog te verliezen.
Het levert nooit onduidelijkheden of vragen op. Ik weet dat het (lang) niet in iedere gemeente zo voor elkaar is, maar ik kan het warm aanbevelen! Het levert maximale transparantie en betrokkenheid op.
rotterdam1
@Johannes3vers16 ;
Ik begrijp dat u Maleachi 3:10 ( Breng alle tienden naar mijn voorraadkamer) in de praktijk brengt.
Begrijp me goed, dat is uw goed recht.
Alleen dat woordje “of?” Is dat echt nodig ?
Niet iedereen is van mening dat alle O.T. wetten en regels van toepassing zijn op de N.T. gemeente.
U wel ? Wat doet u dan met ;
"Sta de eerste opbrengst van de druivenoogst zonder uitstel aan mij af, en geef mij ook je eerstgeboren zoon. Hetzelfde geldt voor de eerste jongen van je runderen en van je schapen en geiten; zeven dagen mogen ze bij hun moeder blijven, op de achtste dag moet je ze aan Mij afstaan."
en met
“Een rund, schaap of geit mag niet worden geslacht op dezelfde dag als een eigen jong.”
en
U mag geen kleding dragen van tweeërlei weefsel, van wol en linnen samen.

Vervolgens is het zo dat de tienden niet worden afgedragen aan de kerk maar u mag er een lekker etentje van geven en een wijntje en een borrel drinken met het hele gezin.
Lees ; Deuteronomium 14
22 Van heel de opbrengst van uw zaad, wat het veld jaar op jaar voortbrengt, moet u getrouw het tiende deel geven.
23 Voor het aangezicht van de HEERE, uw God, op de plaats die Hij zal uitkiezen om Zijn Naam daar te laten wonen, moet u de tienden van uw koren, van uw nieuwe wijn en van uw olie, en de eerstgeborenen van uw runderen en van uw kleinvee eten, om de HEERE, uw God, te leren vrezen, alle dagen.
24 Als de weg voor u te lang is, zodat u dat alles niet kunt meenemen, omdat de plaats die de HEERE, uw God, zal uitkiezen om Zijn Naam daar te vestigen, te ver bij u vandaan is, dan moet u, wanneer de HEERE, uw God, u gezegend heeft,
25 het te gelde maken, het geld in een buidel meenemen en naar de plaats gaan die de HEERE, uw God, zal uitkiezen.
26 Daar moet u dat geld besteden aan alles wat uw ziel verlangt: runderen en kleinvee, wijn en sterkedrank, ja, alles wat uw ziel maar wenst. Dan kunt u daar eten voor het aangezicht van de HEERE, uw God, en u verblijden, u en uw gezin.
Swimmie
Alles valt of staat met communicatie.
Zo ook met deze vraag.
Vraag aan het kerkbestuur wat er met de opbrengst van de collecte gebeurd. Dat is een heel normale vraag.
Mogelijk krijg je elke jaar al een financieel verslag.

Maar naar mijn idee is het ook erg belangrijk te weten waar je voor geeft op het moment dat je geeft.
Als dat duidelijk is kun je veel gerichter geven i.p.v. standaard een euro in elke zak (ik noem maar wat).
In onze gemeente worden de collectes vaak bestemd voor bijzondere doelen. Dan wordt er vaak door een betrokkene een toelichting gegeven, of via een filmpje of powerpoint toegelicht waar het geld voor nodig is.
Dat kost iets tijd, maar offeren is ook een heel goed onderdeel van de eredienst, net zoals bidden, zingen enz.

De vaste kosten voor de gemeente worden betaald uit de vrijwillige bijdragen aangevuld met 1 collecte per maand.

Maar nogmaals: vraag het gewoon na. Bij een 'wereldse' collecte wil je toch ook weten wat er met je geld gebeurt, anders geef je ook niet. Ik tenminste niet.

Nog een anekdote wat de tienden betreft: Ik was eens ergens waar een collecte werd aangekondigd. Deze persoon zei: In de Bijbel wordt gesproken van het geven van tienden. Maar wees gerust, wij zijn niet wettisch; meer mag ook! :)

groet, Swimmie
Johannes3vers16
@Rotterdam1:
Vond het woordje “of”inderdaad nodig omdat ik weet dat dit in de hele reformatorische wereld totaal niet leeft. We moeten verkopingen houden, we moeten jaarlijkse bijdrage, we moeten verjaardagsfonds en ga zo maar door. Maar als iedereen zich gewoon houdt aan wat er staat in Maleachi dan zal Hij de vensters van de hemel openen en Zegen afgieten, wat een belofte hé!

Als je wilt weten wat jou gemeente met het geld doet, moeten ze daar gewoon openheid van zaken in geven als je lid bent toch?
rotterdam1
@Johannes3vers16
Eerst even om misverstanden te voorkomen, ik respecteer uw mening, en vindt het heel interessant om dit eens vanuit “een andere hoek” te bezien.
En u heeft gelijk, dat enorme kerkelijke bedelen is soms schaamteloos.

Ik heb geen problemen met “mijn gemeente” ze geven jaarlijks een duidelijk overzicht van inkomsten en uitgaven.
possien
Ik snap niet waarom de vragensteller onderscheid maakt tussen de kerk en de naasten. Hij/zij zou er op moeten kunnen vertrouwen dat de kerk in haar wijsheid het beste met het geld doet wat nodig is. Daar hoort het onderhouden van de kerk bij, maar ook het bijspringen in noden van onze naasten. Kritisch inzicht vragen in die uitgaven mag, maar een gezonde dosis vertrouwen is een keuze.
dkw
Daarnaast is het gewoon goed om wat er gemist kan worden af te dragen om gebruikt te worden in Gods koninkrijk, hoeveel dat moet zijn? Een ieder zij hierin ten volle verzekerd.
Johannes3vers16
Jammer dat reforweb alles heeft weggehaald, maar begrijpen doe ik het wel want het moest wat toevoegen aan de vraag en dat hebben ze laten staan. Jullie hebben helemaal gelijk.............

Wat nog wel op mijn hart ligt om te zeggen, laat een ieder de hele Bijbel ter harte nemen en laat je leiden door Zijn Geest dan lost Hij alles op!

Hartelijk shalom voor iedereen!
rotterdam1
@Johannes3vers16
Shalom – refoweb en U hebben gelijk, onze reacties waren iets “teveel van het goede”.
Laat ik de laatste opmerking zo stellen dat deze wel iets toevoegt aan de vraag.
Er wordt hier gesproken over het geven van de tiende penning.
Hoe verhoudt zich deze 10% gift aan de kerk zich tot Deuteronomium 14 vers 26 ?
Johannes3vers16
@Rotterdam, ben van mening dat je de 10% "gewoon" aan goede doelen mag geven en dat hoeft toch niet speciaal aan een bepaalde kerk?

Deut. ziet op leviticus 27:30. Eigenlijk staat er in het Hebreeuws "vertiendende vertienden" dit heeft dus niet te maken met geld maar met goederen. Dus eigenlijk een soort "offergave"? Het onderzoeken meer dan waard!