Ben ik wel uitverkoren

Dr. C. A. van der Sluijs / 29 reacties

Vraag

Aan ds. Van der Sluijs. In het dorp Opheusden is huis-aan-huis het boekje "Ben ik wel uitverkoren?" verspreid. Zie ook: benikweluitverkoren.nl Dat heeft voor zoveel onrust in de afgescheiden gemeenten in het dorp gezorgd, dat een ouderling uit het dorp in "De Wachter Sions" er een artikel aan heeft gewijd, om zo de mensen te waarschuwen dat dit tegen de leer van de uitverkiezing is. Daarbij wordt een citaat uit het boekje getrokken om 'aan te tonen' dat het hier zou gaan om remonstrants gedachtegoed. Maar wat die ouderling met zijn bijdrage nu precies probeert aan te tonen, is mij niet duidelijk. Een onderling verband lijkt er zo niet te zijn, laat staan dat het een Arminiaans gedachtegoed in het boekje aantoont. Kunt u hier eens uw licht over laten schijnen? Hieronder het artikel uit "De Wachter", dat begint met een citaat uit het omstreden boekje: "In een brochure die huis-aan-huis verspreid werd kunnen we het volgende lezen: De Heere Jezus heeft het offer gebracht. Hij stierf voor jouw zonden. Als jij je bekeert en op Hem vertrouwt, dan biedt de Heere Jezus jou Zijn genade aan. Jij mag dit aanbod van genade aanvaarden en je handen uitstrekken om dit genadegeschenk aan te nemen. Tot zover het citaat... Als we zoiets lezen dan weten we dat dit in strijd is met Gods eeuwigblijvend getuigenis. Onze jonge mensen zullen ook direct zeggen dat dit niet klopt. We belijden immers dat zaligmakende genade vrij en soeverein bij God vandaan naar Zijn eeuwig voornemen geschonken wordt aan diep gevallen, verdoemelijke Adamskinderen. Christus zegt met een dubbele eed dat doden zullen horen de stem des Zoons Gods en die ze gehoord hebben, zullen leven (Joh. 5:25). We zouden nog veel meer teksten kunnen noemen die hetzelfde getuigen. Toch is er tegen deze belijdenis veel verweer. Dat is door alle tijden heen gebeurd. We hoeven alleen maar te denken aan Pelagius en Arminius. In onze tijd is de tegenstand hiertegen ook groot. Laten we echter niet vergeten dat deze diep is geworteld in ons verdorven bestaan en bij ieder mens gevonden wordt. Alleen genade wint in voor God en doet bevindelijk kennen dat God zonder ons in ons werkt (Dordtse Leerregels hfdst. 3 en 4, art.12). We kwamen in de Bijbelverklaring van Matthew Henry een uitspraak tegen die zeer gepast is om de boven aangehaalde tekst uit de huis-aan-huisbrochure te weerleggen. We bedoelen zijn verklaring bij Markus 2:14 waar de roeping van Levi (later Mattheüs) uit het tolhuis. Levi wordt genezen van zijn zielenkwaal. Henry zegt naar aanleiding daarvan zo treffend: 'Voor de genezingen van het lichaam werd Hij gewoonlijk gezocht, maar in deze geestelijke genezingen werd Hij gevonden van hen, die Hem niet zochten. Want dat is het grote kwaad en gevaar van de krankheid der zonde, dat zij, die er door aangetast zijn, niet begeren gezond gemaakt te worden.' Niet minder opmerkelijk is in dit verband de volgende passage die we tegenkwamen in Geschonken Genade van John Flavel, blz. 376/377: 'Scheppen is iets voortbrengen uit niets. Het vereist geen reeds bestaande materie. Het brengt niet het één voort uit het ander, maar wel iets uit niets. Het geeft het aanzijn aan iets wat daarvóór geen aanzijn had. Zo is het ook in de nieuwe schepping (wedergeboorte): Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht; gij die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt, die eertijds ontfermd waart, maar nu ontfermd zijt geworden (1 Petr.2:9,10). Het werk der genade wordt niet voortgebracht uit de kracht en de beginselen van de natuur: het is louter scheppingswerk.' Treffende uitspraken die het waard zijn overdacht en met elkaar besproken te worden. De Heere ontdekke ons bovenal aan onze zielenkwaal en geve Zijn volk en knechten in deze ondergaande wereld met de bruid uit te roepen: Ontwaak, Noordenwind, en kom, gij Zuidenwind, doorwaai mijn hof, dat zijn specerijen voortvloeien. O, dat mijn Liefste tot Zijn hof kwame, en ate zijn edele vruchten! (Hooglied 4:16)."

Antwoord

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: die ouderling in De Wachter Sions heeft alleen maar gelijk. Dat vindt hij zelf. En dat vind ik ook. Dit heeft alleen maar alles te maken met de belijdenis van onze kerken, voortgekomen uit de Reformatie. Met name de Dordtse Leeregels of de Vijf Artikelen tegen de Remonstranten accentueren het genadekarakter van het geloof. Eenvoudig gezegd: als je gelooft, is dit genade óf er is geen waar geloof zonder genade. De Reformatie voegt daar nog een component bij: de Heilige Schrift. Dan wordt het zo: dat we zalig worden geschiedt alleen door genade, alleen door het geloof en alleen door de Schrift. Maak geen van deze drie van elkaar los. Want dan houd je niets over dan een menselijke visie. En daarmee gaan we verloren. Het gaat er om hoe God de zaken ziet. En hij ziet hen in dit verband.

De remonstranten of arminianen in de 17e  eeuw én in onze tijd stelden dat God van te voren zag wie er zou gaan geloven. En déze mensen had Hij verkoren. Je begrijpt dat zó de mens de eerste is. Maar de Bijbel zegt: Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad (1 Joh. 4:19). En het geloof is een gave van God (Ef. 2:8).

Ik begrijp dat het hier gaat om een ongelukkig op touw gezette evangelisatie-actie die de vermeende starheid van de reformatorische kerken in Opheusden eens even zal doorbreken. Zó bereiken ze echter het tegenovergestelde.

De ouderling in De Wachter Sions wil dus aantonen dat het ware geloof opkomt uit Gods verkiezing van eeuwigheid. Daarin heeft hij gelijk. Want als dit niet waar was, werd er niemand zalig. Bekijk het eens van die kant.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Lees meer artikelen over:

uitverkiezing
29 reacties
rotterdam1
@dkw – ik begrijp je punt (helaas) maar al te goed.
Jij stelt mensen een vraag (jouw vraag) en als het antwoord niet voldoet aan jouw normen, ga jij evangeliseren. Dat is theologie – begrijp je dat echt niet ?
Ook jij mag uiteraard je eigen ideeën hebben maar laat je medebroeders en zuster a.u.b. vrij het geloof op eigen wijze te beleven.
Bemoei je er niet mee, je help er niemand mee, het is de Heilige Geest die overtuigt.
Godsdienstoorlogen, afscheidingen, excommunicaties zijn allemaal begonnen met Christenen die meenden dat het geloof van de ander niet “klopte”.
Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
dkw
Beste rotterdam1, je legt mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb.
Als het antwoord niet voldoet aan jou normen? Dat bestrijd ik juist!!!
Het gaat om de wezenlijke vraag, ben je een kind van God, zijn je zonden vergeven.
Dat is een hele eenvoudige vraag waar maar 2 antwoorden mogelijk zijn, een ja of nee.

Het heeft helemaal niks met mijn normen te maken, integendeel, hoe of wat iemand een kind van God word is mij om het even, als het maar zo is!
1a2b3c
Niet voor zoekende en vast-zittende mensen onder refo-rechts, maar moet je altijd bezig blijven?Mat.10:14 En als iemand u niet ontvangt en niet naar uw woorden luistert, vertrek dan uit dat huis of die stad en schud het stof van uw voeten.
Het wordt vaak toch alleen maar een dogma-strijd, het is ook gewoon een keer klaar.
rotterdam1
Beste dkw,

Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand die de vraag stelt “ ben je een kind van God, zijn je zonden vergeven” daarna tevreden is met uitsluitend een “ja of nee”.
Meestal (maar ik sluit uiteraard niet uit dat jij een uitzondering bent) komen er daarna een hele reeks subvragen.
Zo ook met de broeders en zusters uit betreffende kerken.
Ze hebben “de vrijmoedigheid” niet geleerd, ze formuleren het geloof anders maar bedoelen wellicht hetzelfde.
Misschien als je de vraag iets anders formuleert dat je verder komt en in gesprek kan blijven.
rotterdam1
Trouwens dkw, waar het hier over gaat is niet iemand die een ander een vraag stelde en daarop reageerde maar lukraak een heel reformatorisch dorp belagen met een evangelisch boekje.
dkw
@1a2b3c, dat klopt, maar in ieder geval 1 poging.
@rotterdam1, als ik dat aan iemand vraag en die persoon zegt ja, ik heb Jezus leren kennen en mogen aannemen tot mijn persoonlijke borg en zaligmaker, of in iets andere woorden, ga ik geen subvragen stellen om te controleren of het allemaal wel echt is en om mijn eigen theologische visie of dogmatiek door te drukken, want dat is het gevaar wat jij eerder aanhaalde, voldoen aan de normen van degene die evangeliseert, en dat is niet de bedoeling, hoe iemand er komt, via welk (kerk) verband, via welke wegen, dat maakt mij echt niets uit, als de kern, Jezus aangenomen, maar bestaat, dan is het goed.
dkw
2e reactie rotterdam1, daar heb je gelijk in, ik weet ook niet of dat wel zo'n goed idee is om lukraak een reformatorisch dorp te belagen.
Ik zie meer effect om in een winkelstraat mensen aan te houden bijvoorbeeld.
cbl
Als ik mijn bijbel lees, dan lees ik dat Jezus heel wat woorden gericht heeft aan de "gevestigde" godsdienstige mensen. Derhalve lijkt me een "wake up call" aan de mensen die zich zelf voor de gek houden met het dogma "God moet het doen" een goede investering

Het boekje is niet bedoeld voor de mensen die hartelijk belijden "God heeft Het gedaan".

Het feit dat er al op landelijk nivo over geschreven wordt is verheugend...!
rotterdam1
@dkw ; we zijn het helemaal eens en dat is goed