God van het heelal

Ds. J.R. Lammers / 2 reacties

Vraag

Is God ook de God van het heelal? De bijbel spreekt m.b.t. de wederkomst niet over planeten, alleen over een nieuwe hemel en aarde. Hoe zit dat?

Antwoord

Ja, volmondig, God is de God van het heelal. Als je de begrippen "hemel en aarde" moet uitleggen, moet je het wereldbeeld van die dagen erbij betrekken: de platte pannenkoek met een uitspansel daarboven. Daarboven de hemel. En onder de aarde het onderaardse. Gezien het toenmalige wereldbeeld kon men het niet anders verwoorden.

Maar we belijden in de geest van die uitspraak: God is de God van het heelal. Zo zou de Bijbelschrijver het gezegd hebben, als hij met het wereldbeeld van nu bekend zou zijn geweest.

Ds. J. R. Lammers

Lees meer artikelen over:

heelalhemel
2 reacties
Daniel
Mooi antwoord van Ds. Lammers, maar het roept wel vragen op bij mij.

Als Bijbelschrijver niet bekend was met het wereldbeeld van nu, waren de andere bijbelschrijvers er ook niet bekend mee en wat zegt dat dan over de Bijbel?

Dan is het scheppingsverhaal ook met een flinke korrel zout te nemen en dat mensen vroeger honderden jaren oud konden worden, Jonas en de walvis etc.

Misschien wordt het tijd om ook een Bijbel te schrijven die rekening houdt met het wereldbeeld van nu.

De Bijbel is geschreven door mensen die door God geleid werden. God wist toch wel dat de aarde geen platte pannekoek was.

Het antwoord geeft mij weer veel vragen.
jaop
Hoezo wordt er niet gesproken over andere hemellichamen? Nog even verder lezen dan.