Preek kopieren

Ds. J.R. Lammers / 4 reacties

Vraag

Mag een predikant een preek van een collega voor 75 procent woordelijk uitspreken zoals zijn collega dat gedaan heeft?

Antwoord

Dat mag wel, in juridische zin. Maar ik snap niet dat iemand dat wil.

Een aardige anekdote: Een student kwam bij zijn professor om de preek te bespreken. De professor vroeg: hoeveel is van je zelf en hoeveel heb je van anderen? De student, beseffend dat bescheidenheid op zijn plaats was, zei: ongeveer fifty-fifty. Dat is knap, zei de professor, ik heb altijd 80 procent van anderen en de 20 procent is van mezelf.

Deze anekdote gaat niet echt op de vraag in. Want de vragensteller bedoelt ongetwijfeld dat er letterlijk voor 75 procent een tekst is overgenomen. Dat kan natuurlijk niet. Maar er is geen commissie van tucht of zo iets die daar toezicht op houdt.

Groet,
Ds. J. R. Lammers

Lees meer artikelen over:

preek
4 reacties
lies
Ik snap het doel van deze vraag niet. Ben je het niet eens met wat de predikant zei, of wat jij zegt: kopieerde?

Stel dat dit niet mag, wat dan? Ga je dan naar de betreffende predikant om te zeggen dat dit niet mag van Refoweb? Waarom is Refoweb hiervoor nodig?
lies
Ik bedoel dus: waarom niet gewoon naar de predikant gaan?
vlokje
Van wie wil je dat hij toestemming heeft, van God of van de gemeenteleden, of van de klasses?
Als jij denkt dat de dominee te lui is schrijf hem dan inderdaad zelf een brief of zo.....
Roozemond
Ik vind het moeilijk om hier een zinvolle reactie op te geven, omdat het gewoon veel te weinig info/context bevat.