Kerk voorbij rijden

Ds. A.J. Schalkoort / 44 reacties

Vraag

Is het geoorloofd om bij de keuze van een HHK-gemeente, de kerk in je eigen woonplaats voorbij te rijden en elders in een andere plaats (veel verder rijden) te gaan kerken bij de HHK?

Antwoord

De vraag die bij mij opkomt is: wat mankeert er aan de gemeente in je woonplaats?  Allerlei, veelal bijkomstige zaken kunnen een rol spelen. Helaas kom ik al te vaak tegen dat men geen kerkelijk besef heeft. Daarmee bedoel ik dat als er  in onze woonplaats een HHG is, wij daar naar de kerk behoren te gaan. Waar het kerkelijk besef ontbreekt, doen we aan kerkelijke shopping. We zoeken het elders waar het ons beter lijkt. Daardoor moeten we op zondag onnodig verder reizen, terwijl dat niet nodig is.

We  moeten ons ernstig afvragen wat nu het belangrijkste is wat ons moet binden aan een gemeente. Dat is de verkondiging van het Woord. Ook binnen de HHK zijn er qua prediking accentsverschillen. Maar die zijn in de meeste gevallen niet zo groot dat we daarom het elders moeten zoeken.

Uiteraard zijn er uitzonderingen, voor zover mij bekend, hoge uitzonderingen. Als het ons werkelijk te doen is om het Woord van de Heere te horen en we hebben honger en dorst naar het Woord, behoeven we het niet buiten de grenzen van eigen gemeente te zoeken. Ook in dat opzicht geldt het woord van Paulus: "Nabij u is het woord", geografisch gezien bedoel ik nu. Maar dan ook vooral geestelijk gezien: "in uw mond en in uw hart", Romeinen 10:8.

Ds. A. J. Schalkoort

44 reacties
Mona
Ik ben lid van een PKN gemeente, maar ik kom wel eens in de HHK in het dorp naast ons. De reden daarvoor is dat ik zoveel zaken mis in de prediking in onze eigen kerk. Ik verlang er elke zondag naar om naar de HHk te gaan, maar ik kan dat niet doen, om persoonlijke redenen, die ik niet kan vertellen. Maar mijn hart verlangt er wel naar, om daar onder het Woord te zitten.
Ik wil niet weglopen uit mijn eigen gemeente, maar ik kom vaak met 'honger' weer thuis. Daarom is het voor mij een strijd. Blijven in de gemeente waar je nu bent, maar toch verlangen naar een andere..... Wat is de wil van God? Daar zoek ik nu naar.
Race406
@vraagsteller: Als in de HHK in je eigen woonplaats het Woord voluit verkondigd wordt is het de vraag of je daar niet toch heen moet gaan.
Echter: Stel dat in de plaats waar je nu kerkt het Woord voluit wordt verkondigd, maar in jouw woonplaats niet (daar wordt eenzijdig gepreekt of zoiets), dan denk ik dat je er goed aan doet om toch een stukje te rijden. Elke zondag met kromme tenen in de kerk zitten is ook niet naar Gods Wil. Dan kan men duizend keer zeggen dat God je in die woonplaats heeft gebracht en dat je daar ook dient te kerken, maar dat ben ik dus niet met ze eens.
Als je niet gevoed wordt moet je ergens anders heen gaan.
Autumn
@Karlo: Het was onze eigen gemeente niet die in ons eigen dorp. We zaten allebei in een ander kerkgenootschap maar in het dorp waar we wonen is er maar één, en voor die hebben we niet gekozen. En ik denk zeker dat we wel weten wat bij ons past (al ben ik geen voorstander van steeds maar kerkshoppen). Ik word bijv. geen lid van een GerGem omdat ik me daar niet thuis voel. Maar bij de gemeente waar we nu bij horen voel ik me van harte thuis en zetten we ons met hart en ziel in en dat had niet gekund in de gemeente hier in het dorp.

@Race406: Ben het met je eens dat als je ergens niet gevoed wordt, je ergens anders heen kunt gaan...Dat hebben wij ook zo ervaren.
Hubert
Het is wat met al die kerkjes. Ik ben blij dat ik van Christus ben!
Sophie27
Ik lees verschillende reacties en eigenlijk ben ik het er wel mee eens dat als je ergens niet gevoed wordt, je ergens anders wel geestelijk voedsel mag halen. Maar doe je dan Gods wil? Hoe weet je of het Gods wil is als je ergens anders gaat kerken?
Ik vond het wel mooi om te lezen dat je het ook kunt bekijken, dat JIJ de gemeente iets te bieden hebt... Toch ligt daar ook een pijnpunt, want er zijn obstakels die dan niet mogelijk maken (in mijn geval). Moet je dan toch blijven zitten, niet gesticht worden en daardoor ook anderen niet tot zegen kunnen zijn?
Voor de vraagsteller: wat is de reden dat je niet naar die kerk wilt en een stuk wil rijden voor die andere gemeente? Is dat te toetsen aan Gods Woord? Zijn het menselijke kanten? Of heeft het met gezegende preken uit de andere gemeente te maken?
Soortegelijke vragen leven er hier ook allemaal. Soms kun je zo gebroken zijn door alles.
Gisteravond hoorde ik dat als je je handen gevouwen hebt tot God, je er geen gebalde vuisten van kunt maken..
Dat had ik even nodig om te horen!
En Hubert: dat is het allerbelangrijkste!!
Race406
"Ook binnen de HHK zijn er qua prediking accentsverschillen. Maar die zijn in de meeste gevallen niet zo groot dat we daarom het elders moeten zoeken." Aldus ds. Schalkoort.
Daar wil ik wel een hele grote kanttekening bij maken.....
Vergelijk HHK Vriezenveen, en HHK Ede (om maar wat voorbeelden te noemen) eens met elkaar...
De eerste is GGiN wat leer betreft, de laatste is een "degelijke bondsgemeente". En daar zit een heeeeeeeeeeeeeeeeeel groot verschil tussen mbt de prediking. Dat verschil zou voor mij een reden zijn om verder te gaan kijken. Dus wat de ds. zegt is in mijn ogen onjuist.
rian2
Race406..vanuit ervaring behoorlijke verschillen.
Door verhuizing kerken wij nu in een andere Hhk.
Een behoorlijk verschil.....metname de Christuspredkig...de oproeptot geloven en de kijk op de sacramenten
pannenkoek
@Karlo,

Er is geen gemeente dichterbij van ons kerkverband.
Er komen ook mensen in onze gemeente van de vrijgemaakte of gereformeerde kerk. Zij zijn het niet eens met de prediking en missen belangrijke zaken. Dat horen ze bij ons wel. Als die mensen met goede reden bij ons komen, moeten wij dan juist zo'n gemeente op gaan zoeken?
Dat zijn we niet van plan.

Als je meer wilt weten zoek je me maar op in het forum en pb je maar.
Bert
Herkenbaar en ik worstel ook al jaren met die beslissing. In onze HHK gemeente vind ik weinig geestelijk leven een een ongezonde leer. Ik zal een voorbeeld nemen uit het kerkblad van onze gemeente. De ds heeft een meditatie geschreven over de dwaze en wijze maagden. Aan het eind de "uitnodiging":
Nu kan uw hart nog worden vernieuwd. Gaat liever tot de verkopers. Dat wil zeggen: stel u in de weg van de middelen. Kom biddend onder de prediking, onderzoek Gods Woord en smeek om de olie van de Heilige Geest. Want er is olie te verkrijgen (...) van harte toegebeden.

Is dit nu Bijbelse taal?? Moet ik hier onder blijven, moet ik hier ook aan te onder gaan? Het is het enige wat we horen aan oproep tot geloof en bekering. We dopen 6x per jaar onze kinderen, maar wat dat inhoudt?? Geen idee, ik hoor nooit over het verbond of met je doop bezig zijn.

Het enige is wat je hoort is dat de Heilige Geest moet beginnen, en hoe hij dat doet en wat je allemaal moet hebben meegemaakt. Nee zegt de ds dan, ik verkondig geen voorwaardelijk evangelie... maaar de HG moet beginnen en daar zit 85% van de gemeente op te wachten, en te wachten en te wachten en te wachten.
plderoos
@ Bert. Is ook mijn worsteling. ik heb mij een tijd geleden bij de HHK gevoegd. Als je daar naar de officiële leer vraagt is het antwoord dat het evangelie gratis is en dat er geen voorwaarden vooraf zijn. Maar de prediking zegt het tegenovergestelde. Inderdaad waar wat je zegt.

Ik heb al es uitgezocht wanneer je ergens weg moet en daar is maar 1 tekstvers over te vinden: "Handelingen 19:9 Maar als sommigen verhard werden, en ongehoorzaam waren, kwaadsprekende van den weg des Heeren voor de menigte, week hij van hen, en scheidde de discipelen af, dagelijks handelende in de school van zekeren Tyrannus".

Kwaadspreken van de weg des Heeren dus, en dat en public, is de enige reden om je af te scheiden. Maar nou moet ik zeggen dat als Jezus voor ons lijdt en sterft, om ons gratis en voor niks de eeuwige zaligheid te geven, maar wij zeggen dat dat toch minimaal een schuldbesef moet kosten, dan vind ik dat een hele grove belediging van onze Heer en Zaligmaker! Het lijkt mij dat dat kwaadspreken van de weg des Heeren is. De weg des Heeren is gratis en als je zegt dat dat niet zo is dan is dat kwaadspreken van die weg.

Ik ben dus bang er nog wel eens weg te moeten. Maar wat er dan moet gebeuren weet ik niet.
karlo
@bert........Wat is er mis met de "uitnodiging" van jullie dominé?
Bert
@karlo: waar vind je deze oproep in de bijbel: biddend de middelen gebruiken? In de bijbel staat een bevel tot geloof en bekering!! Aangezien die niet klinkt is de uitnodiging mis!
plderoos
@ Karlo, daar is mis mee dat, als God het niet verhoed, ik ga denken dat ik nog steeds naar de olieverkopers moet, terwijl ik zat olie, namelijk het offer van Jezus Christus, bij me heb. En als ik dat maar vaak genoeg hoor ga ik het geloven ook nog en denk ik dat ik niet aan het avondmaal mag. Werkelijk elke gelegenheid wordt aangegrepen om maar aan te geven dat ik mij bekeren moet. Maar ik geloof al en ik kom vast voedsel te kort!

En als ik maar vaak genoeg hoor dat de heilige Geest het moet doen dan blijf ik zitten wachten tot Hij wat doet. En dat is weer hetzelfde als je talent in de grond stopen en wachten tot de heer terug komt. dat is er mis mee.
karlo
@bert en @plderoos..... Jullie staan er niet hetzelfde in. Best verwarrend voor iemand die vaak bang is er nog buiten of er nog voor te staan. Want @bert jij zegt dat de oproep tot geloof en bekering moet klinken. Ja helemaal akkoord en dan??
En @plderoos, jij zegt dat die oproep niet moet klinken, want je hebt het al.
plderoos
@ Karlo, nee hoor, we zeggen niet wat anders, we zitten net even op een ander "moment". De oproep tot bekering moet inderdaad wel klinken, maar dan richting ongelovigen. Je moet dan ook heel duidelijk zijn wie je aanspreekt en waarom. En je moet dat ook, zoals Bert laat zien, heel correct doen, geen teksten misbruiken om koste wat kost die oproep uit te laten gaan.

Degene die al gelooft moet worden aangespoord zijn levensstijl aan te passen aan in Wie hij gelooft. Maar dat is heel wat anders.

Dominee's vergeten veelvuldig dat de oproep tot bekering wel in de bijbel vermeld staat maar dat deze op dat moment altijd gericht is op mensen die nog niet geloven of die niet weten wat ze ermee aan moeten. De bijbel zelf echter is geschreven aan gelovige mensen. En op het moment dat de lezer rechtstreeks wordt aangesproken gaat het altijd over bekering van bepaalde daden of gewoontes, niet over bekering vanuit ongeloof.
karlo
ok @plderoos, je uitleg op zich is mij wel enigszins duidelijk. Maar misschien kan iemand antwoorden op mijn laatste vraag aan @bert (want die zwijgt stil), nl de oproep tot geloof en bekering moet klinken, en dan?? Dat is een terugkerende vraag na nu meerdere jaren ger. gezindte.
plderoos
Snap ik. Paulus maakt duidelijk wat we met geloof en prediking aanmoeten. Hij zegt: "zo is dan het geloof door het gehoor en het gehoor door het Woord Gods. Hoe zullen zij geloven zonder het gehoord te hebben?" Het Woord, het evangelie, moet je dus verteld worden. En dát is de taak van een dominee want, hoe zullen zij geloven zonder het gehoord te hebben. Een dominee behoort heel gewoon evenwichtig de bijbel uit te leggen. Hij moet, bij wijze van spreken, beginnen bij genesis en hij is klaar bij openbaringen. En dan kom je in al die preken automatisch ook best eens een keertje die oproep tot bekering tegen. En daarbij moet hij dan ook uitleggen aan wie die oproep toen en nu gedaan is.

Bekering komt niet in elk bijbelhoofdstuk voor laat staan in elk vers. Toch komt het elke zondag ter sprake. Het kan dus niet anders of tekstverzen worden onjuist uitgelegd, óf de dominee preekt eenzijdig over die teksten die wél over bekering gaan. Beide is niet de juiste manier.

Voordat ik antwoord op een vraag die je niet stelde: bedoel je met "en dan", wat er gebeuren moet als die oproep niet beantwoord wordt?
dijna61
Karlo: "En dan"".....
Ja, en dan moet het geloof gaan groeien en daar moet ook de preek op gericht zijn.En dat mis je helaas in veel reformatorische kerken. En zo komen mensen geen stap verder.
Bert
Wat ik graag zou willen horen in de kerk IS de oproep tot geloof en bekering.
Ik heb jullie een stukje willen laten meelezen en er zit geen enkel appèl in, zoals ook in de meeste preken. Het enige wat ik hoor /lees heeft een hoog "wensend" gehalte en anders: mocht de Heere eens.... vul de rest maar in.
In de preek wordt enkel opgeroepen tot zelfonderzoek en dat doet de gehele gemeente ook trouw, maar verder niks, omdat er ook in de preek niet wordt gewezen op b.v. de beloften of de doop. Vandaar dat ik al een tijd rond loop met het idee naar een andere gemeente over te gaan, binnen of buiten ons verband.
dijna61
Bert wat kun je in de praktijk van het dagelijks leven met dit soort preken? Toch helemaal niets! Ervaar jij nu nog geloofs groei?
Het is een stijl van preken waarbij de spreker er van uitgaat dat er eigenlijk niemand is die gelooft. Dat zou dus betekenen dat de gemeente van Christus uit allemaal ongelovigen bestaat, een uitzondering daar gelaten.
Waarom zou een predikant de gemeente dan aanspreken met "gemeente van onze Heer Jezus Christus"? Dan is het ook niet anders dan een clubje toehoorders die hun zondag weer "nuttig besteden" toch? en misschien komen ze nog tot geloof, het ware te wensen. En hoe moeten ze dan verder?
Héél erg eenzijdig dus. Je loopt er op een gegeven moment in vast. Daarom is het goed eens over dat kerkelijke muurtje heen te kijken, misschien is het bij de buren toch anders.
Het kan zijn dat er een wereld voor je open gaat.