Zoals in de kinderjaren

Ds. C. Harinck / 31 reacties

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Ik ben een jongeman van begin 20. Regelmatig kijk ik terug op mijn leven. En dan vraag ik me af: wat is dat toch geweest in mijn kinderjaren? Als klein kind lag ik 's avonds vaak op mijn knieën te bidden, niemand die het wist. Ik smeekte om een nieuw hart, om bekering. Ik vond dit fijn om te doen. Ik beloofde de Heere dat als ik een nieuw hart zou hebben, ik in Zijn Koninkrijk zou werken. Bijvoorbeeld als dominee. (Ergens leeft dit verlangen nog in mij, ik weet niet waar het vandaan komt, en waarom ik dat verlangen heb.) Toen ik een jaar of twaalf was vloekte ik steeds de Heilige Geest in mijn gedachten. Ik werd hier zo angstig van, zo onrustig: ik kon niet meer bekeerd worden! Ik hoorde wel dat wanneer je echt de zonde tegen de Heilige Geest doet, je hier geen last van zou hebben. Dit stelde mij gerust. Maar steeds gebeurde het. Langzaam is het over gegaan.Wat is het geweest in mijn kinderjaren? Hebben meer kinderen dit zo? Af en toe hoop ik dat het van de Heere geweest is en dat Hij er eens op terug zal komen. Maar hier mag ik geen grond van maken. Ik moet de Heere leren kennen. Misschien zijn het gewoon algemene indrukken geweest. Daarna heb ik steeds tijden gehad dat ik serieus leefde, de Bijbel las, preken luisteren/lezen. Maar dat verwaterde weer. En nu...? Al jaren heb ik last van een boezemzonde die steeds weer naar bovenkomt. Soms zelfs vlak na een preek: weg preek, weg indruk. Ik ben jaloers op Gods kinderen, kende ik de Heere maar. Maar zou dit allemaal niet verstandelijk zijn? Ik weet precies hoe het moet, maar ik ken de Heere niet. Hoe moet ik Hem leren kennen?

Antwoord

In de kinderjaren, als het geweten nog teer is en nog niet door allerlei invloeden zijn kracht heeft verloren, kunnen er diepe indrukken zijn van dood en eeuwigheid en ook een diep gevoel van het gezegende van de dienst des Heeren en het geluk van Gods kinderen. Bij het ouder worden kunnen we deze indrukken verliezen. De oorzaak is dat de wereld begint te trekken en er zonden in ons denken en doen komen die een wolk brengen tussen God en ons jonge, tere kinderhart van voorheen.

De duivel heeft daar ook zijn hand in. Wat je vertelt over vloeken die opkwamen, wijst daar op. Dat vloeken wordt je opgedrongen en in je geworpen om je te verwoesten. Gelukkig heb je ingezien dat dit niet vanuit jezelf kwam maar van een macht die boos en duivels is. Wanneer God Zich gereed maakt om iemand te bekeren kan de duivel het ergste tekeer gaan.

Indien je de preken van Erskine kunt bemachtigen, moet je naar de preek kijken met de titel: "De strijd van de eerst beginnende met de duivel." Ik denk dat deze zeer geschikt is voor jou.

Nu spreken veel van Gods kinderen over zulke indrukken. Augustinus heeft het over: "Gods bezoeken in zijn jeugd." Later vinden ze daar niets meer van terug. Maar gelukkig komt God daar op terug. Je mag daar nu geen grond van maken.

Maar wat wel overeenstemt met de ervaring van velen van Gods kinderen is, dat je eerst jezelf en je zondig bestaan moet leren kennen om werkelijk voor God vernederd te worden en Jezus en Zijn bloed nodig te krijgen. Dat wens ik je van harte toe.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

vloeken
31 reacties
Omega
@plderoos Als je andere antwoorden van ds. Harinck bekijkt, dan lees je deze afwijzing wel. Het evangelie dat deze dominee preekt is namelijk onvoorwaardelijk. Mooie aanvulling trouwens m.b.t. vraag en antwoord 1 van de HC. Die begint inderdaad niet met de ellende, maar met de troost. En ook dat wordt vaak vergeten.
Anne88
Vrees niet, geloof alleenlijk en je zult behouden worden!

Zoek het niet in ervaringen maar in de beloften van het Evangelie! In die beloften wordt Christus jou voorgesteld. Hij belooft in het Evangelie alles om niet te willen schenken. Open je mond en Ik zal hem vervullen. Genade is alleen verkrijgbaar in de Christus der belofte. Zondekennis is nooit een voorwaarde om tot Christus te gaan. Als jij Zijn hulp nodig hebt, is Hij gewillig jou te helpen en te redden.

Er is er Een die jou kan en wil helpen. Zijn naam is Jezus, redder van zondaren. Hij is de weg, de waarheid en het leven. Door Hem is er een weg naar het vaderhart van God.

Val de Heere maar heilig lastig. Elke dag, net zo lang tot Hij het zegt: Je mag van Mij zijn.
1a2b3c
Anne88: Val de Heere maar heilig lastig. Elke dag, net zo lang tot Hij het zegt: Je mag van Mij zijn.

Misschien bedoel je het niet zo maar dit klinkt alsof God 'overgehaald' moet worden.
Maar het is andersom Hij is al verzoend: 2 Kor.5:19 God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende .....
En nu stuurt Hij ons Zijn gezanten om ons over te halen: 20 Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.

Verder helemaal met je eens.
adriano313
@omega, volgens mij is ”velen” uit het voorbeeld, wel afhankelijk van de kerk waar je naar toe gaat en bestaan er niet een paar overgebleven uitzonderingen. In de bevindelijk kerken ervaren “vele” mensen toch heel wat anders dan in baptisten- of evangelische kerken. En de “vele” getuigenissen verschillen denk ik ook heel sterk.

Wat het deel-krijgen betreft, doelde ik ook op hoe je groeit in Jezus Christus. Dus mijn uitdrukking tussen de haakjes was niet zo duidelijk geformuleerd, waardoor het net lijkt hoe je, je moet bekeren. Bij deze dus het accent op de groei of heiliging, wat ik ook zie als een soort ‘proces’(meer een groei, want je hoeft niet iets af te ronden) van de vrucht. (de vrucht leidt tot heiliging en eeuwig leven Rom.6:22) De vraag blijft hoe dit in de praktijk uitpakt
M.i. kan je alleen door de Geest opgebouwd worden en kan je vlees afsterven. Vlees kan n.l. niet vlees rechtvaardigen, kruisigen of doden...maar door de Geest kan dit wel
Nogmaals wat gebeurt er dan in de praktijk

@plderoos, zie verduidelijking aan omega, en zoals ik al zei, zie ik de HC ook als een leerboek maar ook één aan discussie onderhevig. Daarom bestaat er een groot verschil tussen een leerboek en het werk van de heilige Geest. Want daar waar iemand met het HC leerboek vastloopt, verduidelijkt de Geest des te meer.

Wat vond je van de liedjes :)
plderoos
@ Omega, oké, ik zal de antwoorden van de ds. es wat vaker in de gaten houden.

@ Adriano, o, maar dat is zeker waar! alle geschriften buiten de bijbel zijn aan discussie onderhevig. In de HC staan dingen die mijns inziens niet kloppen. Zelfs onze bekende twaalf artikelen bevatten een fout.

Maar ik denk wel dat het van belang is te onderscheiden dat de Geest vanuit het Woord werkt. Dat is hetgene waar we altijd naar terug moeten.

De liedjes vond ik niet lelijk, maar het is niet mijn ding. De teksten van opwekking zijn mij wel eens wat te ... uhm ... ongewoon? Bekleed mijn huis met fijn linnen? Ik snap wel waar het vandaan komt maar ik kan het niet direct plaatsen. Als je dan mensen op wilt wekken, gebruik dan ook gewone taal denk ik dan. En met een grote massa haast in trance raken , komt dat van degene die je 'worshipt' of van de muziek? Ik heb zo mijn twijfels, maar een oordeel zul je wat dat betreft van mij nooit horen.
adriano313
@plderoos, het is zeker van belang dat de Geest van God als derde persoon naar het Woord werkt. Hij heeft m.i. ook nooit andere bedoelingen dan Het Woord(Christus) of God de Vader.
Paulus bidt juist de gemeente toe om er gemeenschap mee te hebben (2 kor 13:13) Toch werkt Hij als Persoon wel afzonderlijk van het Woord (denk maar aan de wolkkolom)
Rom 8:14 Want zovelen als er door den Geest geleid worden, die zijn kinderen Gods.

Het fijne linnen (geweven) is een heen wijze van Zijn rechtvaardigheid,
daar was de tabernakel binnenin uit is "opgebouwd".
=> liedje gaat dan over je binnenste bekleden met rechtvaardigheid net als in de tabernakel

Jammer dat je er wat twijfels van krijgt...
Je hart openen voor God kent n.l. vele uitingsvormen denk maar aan David en de Ark te Sion.
Te meer als je vanuit je hart ook echt gaat zingen (alle lofprijs is aan U). Maar trance kan ik hierin niet plaatsen hoor, muziek en tekst gaan juist hand in hand samen...Wel merk ik dat mensen hun hart en ziel er duidelijk in leggen. Dat klink misschien wat ander dan het bekende zingen vanuit de keel.
zwaluw
Sorry, maar ik begrijp niet goed waarom er in het verlengde van een vraag + antwoord zoveel gediscussieerd wordt, zoals hierboven. Daar is toch het forum voor? Come on, dat scheelt maar één muisklik... Wat heeft dit voor nut voor de vraagsteller? Mij bekruipt het gevoel dat we door dit verlengstuk graag aandacht vragen voor onze eigen mening... Ik vind dat niet fair ten opzichte van de vraagsteller en de deskundige die de vraag heeft beantwoord.

Zie dit als een oproep tot reflectie - ik sluit mezelf erbij in.
adriano313
Vraag: Al jaren heb ik last van een boezemzonde die steeds weer naar bovenkomt. Soms zelfs vlak na een preek: weg preek, weg indruk. Ik ben jaloers op Gods kinderen, kende ik de Heere maar. Maar zou dit allemaal niet verstandelijk zijn? Ik weet precies hoe het moet, maar ik ken de Heere niet. Hoe moet ik Hem leren kennen?

@zwaluw, Ik begrijp je sorry en je irritatie niet zo goed. Laat toch niet leidend zijn en de vrede roven als mensen reageren, daar is het voor bedoelt, ook al denk jij en voel jij je anders...
Bovenstaande is een belangrijk gedeelte van de vraag en de discussie sluit m.i alleen maar aan bij deze vraag.
Het verduidelijkt, verdiept, geeft inzicht en maakt openbaar. Ook geeft het weer dat we zo verschillend zijn maar toch 1 koning (van ons hart) mogen dienen n.l. Jezus Christus.

Ik reageer bewust, zodat vragensteller een hoop tot zich mag nemen. Velen kunnen op het forum een antwoord zoeken van wat zij/ hij nodig heeft...
Maar deze plaats maakt het juist bijzonder dat je specifiek je probleem kenbaar kan maken en van velen een uitgebreide bemoediging of reactie mag ontvangen

Ik zou zeggen koester het gewoon, wie weet, heb jij op een dag ook wel eens een vraag...
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=trUaSv1-jIk&feature=fvwrel">Shalom Aleichem</a> (klik)
jslabbekoorn
Reactie op reacties: Om maar met de deur in huis te vallen: Hoe zit de catechismus in elkaar? Inhoud catechismus: Zondag 1, vraag 1 is de korte hoofdsom van de gehele catechismus. Vr. 2. Geeft weer wat we nodig moeten weten (geloofskennis, -weten) om in deze troost zalig te leven en te sterven. De crusiale vraag? Antwoord: het crusiale antwoord: hoe groot mijn zonde en ellende zijn; hoe ik daarvan verlost worde; hoe ik daarvoor zal dankbaar zijn. Dat is de hoofdinhoud van wat we moeten weten. En vervolgens wordt die verklaard in zondag 2-52. Het is als een spiraal die door ons hele leven loopt! En wat leren we dus ordelijk eerst? De kennis van de ellende uit de Wet Gods! Zo diep en zoveel wat de zondagen 2-4 ons leren, tot we Christus nodig krijgen (zondag 5-22), in Hem verzekerd worden (Z. 23,24) ook door de sacramenten (Z. 25-30) en zelfs door de tucht (sleutels) (z. 33) en hoe we daarvoor dankbaarheid verschuldigd zijn (z. 32-52). En toch wil dat natuurlijk niet zeggen, dat dit een tijdsorde inhoud 1. tijd van ellende leren kennen, 2. een tijd van Christuskennis. 3. Een tijd van dankbaarheid. Natuurlijk niet. Alles is er van het begin, al is de kennis daarvan nog zo klein. En juist een beginnend christen is dankbaar, hij bidt en smeekt soms wat af. Zegt hij nu: o wat ben ik dankbaar. Ik denk het niet. Hij hunkert naar verlossing (bijv. Z. 5. vr. 12). Zo zitten alle drie aaneen gesmeedt. En ze worden alle drie verdiept. En heeft iemand die dankbaarheid oefent, geen ellendekennis meer? Natuurlijk wel. Zelfs steeds meer. Maar dan ook meer van de verlossing in Christus, die Hij meer en meer leert kennen (HC. Z. 44,115). Dus ze blijven alle drie. Bijbels voorbeeld? Paulus: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen..., Ik dank God door Jezus Christus. (Rom. 7:24,25). Het gaat niet om tijdsorde, maar om een heilsordelijke voorstelling. Het is een steeds weerkerende spiraal, een cirkel met drie ineenlopende elementen, die van heel klein groter wordt, ons leven lang, als het goed is. Wie de catechismus goed wil verstaan, moet bij de bron ervan zijn: Het Schatboek. Zo is het bedoelt. En lees dan vooral de eerste zondagen ervan maar eens goed. Daar beschrijft Ursinus duidelijk hoe hij dat bedoelt en vanuit de Schrift onderwijst. Geen troost is nodig, waar geen smart wordt gevoeld over de ellende. Geen verlossing hebben we nodig, als we niet weten waarvan... en geen dankbaarheid kunnen we kennen als we niet iets weten dat er verlossing is van de ellende. En niet zomaar weten, zoals we weten dat Peking in China ligt, maar geloofs- en ervaringskennis, er met je neus (lees: hart) bovenop gedrukt zijn, smartelijk, bevindelijk, met leedwezen (harteleed) wie ik ben tegenover God en wie God is tegenover
1a2b3c
Zouden we nou echt beter af zijn als we precies weten hoe, wat, waar, in welke volgorde en mate?
Indien gij niet wordt als de kinderen ....!!! Eet gewoon van het brood des levens.
Moet je voorstellen dat iemand die honger heeft brood krijgt aangeboden, maar hij eet het niet omdat hij niet precies weet hoe het gemaakt is.
Of hij wil het niet eten omdat hij eraan twijfelt of alle ingrediënten er wel in de juiste volgorde zijn ingegaan tijdens de bereiding. Zou je zoiemand geen grote dwaas vinden?

Jezus is het brood des levens, en het enige wat Hij van ons vraagt is dat we geloven. (eten)
Jezus is een Persoon, geen leer! We moeten in Hem persoonlijk geloven 'die in Mij gelooft heeft eeuwig leven'. H-e-l-e-m-a-a-l niets van wat wij hebben of missen telt mee.
Het is niet onze zorg hoe Hij ons precies levend maakt, dat moeten we aan Hem overlaten.
Het enige wat je weten moet is dat je Hem nodig hebt en dat Hij zich aan ons aanbiedt.
Er hoeft niets meer te gebeuren want Hij heeft alles al gedaan, we hoeven het alleen maar aan te nemen/geloven.

Je kunt geloven dat God het Brood des levens gegeven heeft, dat het je redden kan maar als je er niet van eet dan kom je om terwijl het onder handbereik was.
plderoos
En zo, is dat!

@ jslabbekoorn. Je noemt op hoe de catechismus is opgezet en vervolgens zeg je zonder enige overgang: "Het is als een spiraal die door ons hele leven loopt". En dát, klopt niet. Met rekenen leerde ik eerst optellen en aftrekken, later pas vermenigvuldigen. En toch moet ik bij het maken van een som eerst vermenigvuldigen en daarna pas optellen. Dat je leerstof in een bepaalde volgorde krijgt aangeboden zegt helemaal niets over de volgorde die er in de praktijk heerst.

Als je in God gelooft dan mag je gerust op het simpelste niveau, "ik geloof in de Heere Jezus" blijven hangen en dan zul je behouden worden. Maar de meeste gelovigen zijn zo blij met hun geloof dat ze er alles over weten willen. De HC is daar een hulpmiddel bij, niet meer en niet minder.

Alles begint bij geloven. Jij, en vele anderen, zeggen wel dat je Jezus niet nodig hebt als je geen zondekennis hebt, ("leren, tot we Christus nodig krijgen") maar het is precies andersom. Hoe kun je beseffen wat je zonden zijn als je God niet als je schepper aanvaard? Dan geloof je zijn voorschriften toch ook niet? Nee, dat te beweren is een ernstige dwaling die voor aspirant gelovigen een enorme drempel neerlegt. Eerst is er geloof, daarna de rest. Wees niet bevreesd, geloof alleen, en zij zal behouden worden.