Psalm over geloven

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Ik ben op zoek naar een Psalm die specifiek over (persoonlijk) geloof/geloven gaat. Zelf kan ik 'm niet vinden. Psalm 68:10 begint wel met "Geloofd zij God", maar dit gaat m.i. over loven in plaats van geloven, of zie ik dat verkeerd? Weet u raad? Liederen daarentegen zijn er genoeg over bijv. "Ik geloof..." maar ik zoek dus echt één of meer Psalm(en).

Antwoord

Zoek je een Psalm met daarin de woorden "Ik geloof..."? Juist veel Psalmen gaan over persoonlijk geloof. Wat te denken van die prachtige Psalm 4:4: "Gij hebt m' in 't hart meer vreugd gegeven, Dan andren smaken in een tijd..." Of Psalm 23, alle verzen: "De God des heils wil mij ten Herder wezen. 'k Heb geen gebrek, 'k heb geen gevaar te vrezen..." Psalm 38:15: "Want, o trouw en eeuwig Wezen, In mijn vrezen, Staat mijn hoop op U alleen; Gij, mijn God, zult in ellenden, Bijstand zenden, En verhoren mijn gebeen." Psalm 62:5: "In God is al mijn heil, mijn eer, Mijn sterke rots, mijn tegenweer; God is mijn toevlucht in het lijden..." Psalm 73:13: "Wien heb ik nevens U omhoog? Wat zou mijn hart, wat zou mijn oog, Op aarde nevens U toch lusten?" Psalm 116:1: "God heb ik lief, want die getrouwe HEER', Hoort mijne stem, mijn smekingen, mijn klagen. Hij neigt Zijn oor, 'k roep tot Hem, al mijn dagen; Hij schenkt mij hulp, Hij redt mij keer op keer." En vers 6 van diezelfde Psalm: "Ik heb geloofd, dies sprak ik tot Gods eer..." En nog veel, veel meer.

Kortom, tal van Psalmverzen die spreken over over het persoonlijk geloof in God. Zelf zoeken op internet kan vrij eenvoudig via deze website of psalmboek.nl

Lees meer artikelen over:

Psalmen
6 reacties
drj
Een van mijn persoonlijke favorieten:

Zo ik niet had geloofd dat in dit leven
Mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou
Mijn God waar was mijn hoop mijn moed gebleven
Ik was vergaan in al mijn smart en rouw.
Wacht op de HEER godvruchte schaar houdt moed,
Hij is getrouw de bron van alle goed
Zo daalt Zijn kracht op u in zwakheid neer
Wacht dan, ja wacht, verlaat u op de Heer.
drj
Dat is Psalm 27:7
Gerard
Misschien helpt het dat in de psalmen 'geloven'' vaak 'vertrouwen' word genoemd.
Zoek op
<a ref="a ref="http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&set=10&l=nl&pos=1&qall=1&idq=48&idp0=48&q=%76%65%72%74%72%6F%75%77&qids=ffffffffffffffffff3f&f=1&step=20"vertrouw/a">vertrouw</a>
Gerard
De link werkte niet. Ik probeer het nog een keer: <a ref="http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&set=10&l=nl&pos=1&qall=1&idq=48&idp0=48&q=%76%65%72%74%72%6F%75%77&qids=ffffffffffffffffff3f&f=1&step=20">vertrouw</a>
Gerard
Nog een keer: <a href="http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&set=10&l=nl&pos=1&qall=1&idq=48&idp0=48&q=%76%65%72%74%72%6F%75%77&qids=ffffffffffffffffff3f&f=1&step=20">vertrouw</a>
Ga anders gewoon naar http://www.biblija.net en zoek op 'vertrouw'
adriano313
yes, link werkt, aanhouder wint :) (is wel zo handig toch)
Je kunt voor zoeken in psalmen ook gewoon alleen het Bijbelboek psalmen aanvinken

Anyhow, misschien kunt u verder ook zoeken op 'trouw' en met name 'hart'
Want geloof heeft allemaal betrekking op ons hartgesteldheid,
Zonder een 'rein hart' (schoon van duisternis) is het moeilijk om God in puurheid uit te nodigen <a href="http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ps+51%3A12&id42=1&id18=1&id47=1&id16=1&id36=1&l=nl&set=10"> ps 51:12 </a> en zijn Wil te geloven

succes