Moedervlekken en kanker

drs. J. de Jongh-van Hoof / 4 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over een moedervlek. Ik hoorde pas iemand zeggen dat je als je veel moedervlekken hebt, je dan meer kans heb op kanker. Ik heb redelijk veel moedervlekken, vooral kleintjes op de huid. Maar op m'n rug zit een grotere moedervlek die uitsteekt. Ik zou niet weten hoe lang hij er al zit, en ik heb er geen last van. Klopt het dat je bij grotere of veel moedervlekken eerder kans heb op kanker? Moet ik naar de dokter gaan met die moedervlek op mijn rug? Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

Antwoord

Het ontwikkelen van huidkanker heeft te maken met de huidtype en met de blootstelling aan de zon (onder andere verbrandingen in de jeugd).

Wanneer er zorgen zijn over moedervlekken wil ik ze altijd zien…  Het 'verheven' zijn van een moedervlek is niet verontrustend. Het gaat om de onregelmatige vorm, om het verschil in kleurpigmenten, de groei en dergelijke, dus een bezoek aan je huisarts is wellicht verstandig.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

kankermedischmoedervlek
4 reacties
Maartje
Heb zelf ooit twee moedervlekken laten weghalen. Vooral een moedervlek op je rug kun je zelf niet goed in de gaten houden omdat je er moeite voor moet doen om die te zien. Het verwijderen is zo gepiept. Alleen de verdoving is een beetje gevoelig.
Maartje
Heb zelf ooit twee moedervlekken laten weghalen. Vooral een moedervlek op je rug kun je zelf niet goed in de gaten houden omdat je er moeite voor moet doen om die te zien. Het verwijderen is zo gepiept. Alleen de verdoving is een beetje gevoelig.
AHHK76
Moedervlekken zijn wel plaatsen die je een beetje in de gaten moet houden omdat je daar meer kans hebt op huidkanker als op andere plekken. Ik heb er ook wel een aantal en er ook weleens met de huisarts over gepraat. Die zag geen reden om ze preventief te laten verwijderen. Als ze van kleur of vorm veranderen of je hebt er last van of je twijfelt eraan is het wel goed er even naar te laten kijken. Voorkomen is beter dan genezen!
Daniel
Vragensteller

Bij was ook een moedervlek die groter werd, mijn huisarts stuurde mij door naar een dermatoloog. Gelukkig was het niet ernstig, maar ga wel naar de huisarts, een goede raad van de deskundige.