Bezoeken van weduwen en wezen

Ds. A. Versluis / Geen reacties

Vraag

Er staat in de Bijbel dat de ware godsdienst onder andere bestaat uit het bezoeken van weduwen en wezen. Ik vraag me af, waarom de weduwnaar niet genoemd wordt. En als toevoeging in deze moderne tijd: het bezoeken van de verlatenen (gescheiden personen).

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je verwijst naar Jakobus 1:27: "De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en de Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelf onbesmet bewaren van de wereld." Het gaat in deze tekst niet om mensen die alleen zijn, maar om mensen in nood. Weduwen en wezen hadden in die tijd niemand die voor hen opkwam; ze waren zwak, kwetsbaar, rechteloos. Dat gold op die manier voor een weduwnaar niet. Daarom wordt hier (en ook vaak in het Oude Testament) opgeroepen om juist weduwen en wezen bij te staan (zie het vervolg in Jakobus 2). Dat neemt niet weg dat de Bijbel ook oproept om anderen in hun verdriet of eenzaamheid te helpen.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Versluis