Bijna niet ongesteld

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Bijna twee jaar geleden ben ik begonnen met de pil (stediril 30 mg). Al sinds ik ongesteld ben (ruim 9,5 jaar) was ik altijd onregelmatig ongesteld. Veel buikpijn en uitblijven van de menstruatie. Voordat ik begon met de pil had ik al langere tijd last van weinig bloedverlies. Ik werd het zat en heb het aangeven bij de huisarts. Eigenlijk was de enige oplossing de pil. De laatste tijd denk ik erover na om te stoppen met de pil. Het idee van al die hormonen die ik steeds binnen krijg geeft mij een onprettig gevoel. Al vraag ik me wel eens af wat de oorzaak is van zo weinig bloedverlies. Sinds zo'n 5 maanden heb ik bijna helemaal geen bloedverlies meer tijdens de stopweek, met tien druppels bloed houd het wel op. Is er iets mis met m'n lichaam? Is het wel verstandig om te stoppen met de pil? Ik ben bijna 22 en ben gewoon bijna niet ongesteld.

Antwoord

Beste vragenstelster,

De hoeveelheid vaginaal bloedverlies tijdens de menstruatie wisselt per vrouw. Bij veel pijn en een onregelmatige cyclus kan je ervoor kiezen de pil te gebruiken. Naast het feit dat de anticonceptiepil bovengenoemde klachten verlicht kan deze ook bijwerkingen geven.

Een van de bijwerkingen is amenorroe, anders gezegd: geen bloedverlies tijdens de stopweek. Dit komt omdat er dan te weinig baarmoederslijmvlies opgebouwd wordt. Het kan dan ook niet afgestoten worden. Dit komt vaker voor (en is medisch gezien niet erg).

Als je stopt met de pil zal het bloedverlies waarschijnlijk weer terugkomen. Als dit niet zo is dan komt het niet door de pil en is er mogelijk iets 'mis' met jouw lichaam. Dat kunnen uiteenlopende oorzaken zijn. In dat geval is het raadzaam om contact op te nemen met jouw huisarts.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

de pilmedischmenstruatie