Morning-afterpil leveren

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben bijna klaar met mijn opleiding tot apothekersassistente. Tijdens mijn stage liep ik tegen het afleveren van de morning-after pil aan. Ik vind het een vreselijk moeilijk geval, het is een 'mini-abortus'. Kan en mag ik op grond van de Bijbel dit middel afleveren? Als je in Ps. 139 leest hoe wonderlijk God ons geschapen heeft, dat Hij ook weet van het kleinste leven hier op aarde, hoe heb ik daar dan mee om te gaan? De arts neemt de verantwoordelijkheid op zich door dit voor te schrijven, maar ben ik niet medeverantwoordelijk, als ik aflever? Als een verpleegkundige in opdracht van een arts euthanasie moet plegen, is zij uiteindelijk degene die het doet. De apotheker zei: Als vrouwen hier komen om de morning-afterpil te halen, zijn ze vaak al in zo'n ver stadium dat ze door mijn overtuiging niet meer op andere gedachten te brengen zijn. Mijn collega's willen zo'n recept gerust van mij overnemen. Maar straks als ik alleen diensten ga draaien moet ik volledig mijn beroep uitoefenen, aldus de apotheker.

Antwoord

In iedere beroepsuitoefening krijg je met de gebrokenheid van de schepping te maken. Je moet die dingen afwegen. Stel je voor dat iedere christen-apothekersassistente er om die reden mee zou ophouden, dan zouden er geen christen-apothekersassistenten meer zijn. Dat zou heel jammer zijn.

Persoonlijk zou ik die handeling tot een minimum willen beperken, maar in de nacht- en weekenddienst kom je daar om praktische redenen gewoon niet onderuit, hoe vervelend en verdrietig dat ook is. In feite neemt de vrouw die morning-after pil zelf in, zij is dus de eigenlijke verantwoordelijke. Vandaar dat dat toch iets anders is dan het voorbeeld dat je gebruikt van de verpleekundige die euthanasie moet uitvoeren. Dan moet de verpleegkundige het doen en dat is een stap te ver. Een verpleegkundige mag dat ook weigeren en hopelijk doet ze dat ook.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

morning-afterpil