Jezus Christus de "inhoud van de belofte"

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Wat betekent het dat Jezus Christus de "inhoud van de belofte" is?

Antwoord

Over het algemeen spreken wij over Jezus Christus als de Vervuller van de belofte. Er zal mee bedoeld worden dat de Oudtestamentische beloften heenwijzen naar Christus, Die gekomen is om die te vervullen. Alle beloften hebben immers met Hem te maken. Of het dan gaat om de eerste moederbelofte uit Genesis 3 vers 15 of de laatste verzen van het boek Maleachi. In het Nieuwe Testament gaat het in de beloften om Christus.

Gods volk kent door de toepassing van de Heilige Geest de kostelijke beloften in het hart. Zoals Paulus getuigt: ik leef, doch niet meer ik, Christus leeft in mij. En dat heeft allemaal te maken met de geloofsvereniging met de Heere Jezus Christus en ziet heen naar de toekomst. De zaligheid wordt hen als de inhoud van de belofte geschonken om niet. Zo zal het ook zijn op de nieuwe hemel en aarde die komen zal. De inhoud van de belofte is dan vervuld: en zij zullen alleen één zijn in Hem tot in alle eeuwigheid.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp