Volgorde Bijbelboeken

Ds. H. van Oostende / Geen reacties

Vraag

N.a.v. een adventspreek een vraag over de volgorde van de boeken van het Oude Testament. De volgorde zoals die door het christendom gebruikt wordt, is een andere dan de oorspronkelijke Hebreeuwse volgorde. Bij mijn weten heeft alleen de Naardense Bijbel zich aan de Hebreeuwse volgorde gehouden. Wat is de reden dat men heeft gemeend deze volgorde te moeten veranderen?

Antwoord

De orde van het Hebreeuwse OT is door de Septuaginta (LXX) geheel gewijzigd. Die ordende de boeken naar het schema: historische, dichterlijke en profetische boeken. Dit in grote lijnen, want de onderlinge volgorde, vooral van de profetische boeken, wijzigde nogal eens. In mijn exemplaar van de LXX staan de historische boeken in de ons bekende volgorde (dus t/m Esther). Dan volgen: Psalmen t/m Hooglied, Job, Hosea, Amos, Micha, Joël, Obadja, Jona, Nahum t/m Maleachi, Jesaja, Jeremia, Klaagliederen, Ezechiël.

De indeling is door de Vulgata overgenomen, en daarna ook in de Nederlandse vertalingen, afgezien van de apocriefe boeken.

Bron: Bijbelse Encyclopedie, deel I, blz. 152.

Ds. H. van Oostende, Kapelle

Lees meer artikelen over:

bijbelvertalingen