Seksualiteit in verkeringstijd

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 4 reacties

Vraag

Ik zit met een erg groot probleem. Na een wild en turbulent leven ben ik nu in rustiger vaarwater terechtgekomen. Na vele mislukte, onzuivere relaties heb ik nu eindelijk een man gevonden die heel veel van me kan houden en die ook oprecht in Jezus Christus mag geloven. Maar één ding blijft nu en dan weer knagen in mij en zorgt voor spanning in onze relatie. Dat is het onderwerp seksualiteit. Mijn vriend en ik hebben geen gemeenschap met elkaar (we zijn samen sinds november 2009) en hebben daar ook geen moeite mee. Wel vrijen we met elkaar en doen aan andere seksuele handelingen die je voorspel kunt noemen. Ik ervaar dit als prettig, maar soms heb ik het gevoel dat dit niet mag. Dan denk ik weer aan de tekst in de Bijbel: "Maar dieveggen, hoereerders, ontuchtigen zal God oordelen." Er staat 'oordelen' en niet 'veroordelen'. Maar verderop staat: "Zij zullen geen deel hebben aan het Koningkrijk van God." Hier schrik ik nogal van en het jaagt me angst aan. Als ik aan mijn verleden denk en nu zie hoe wij samen zonder gemeenschap vrijen, ervaar ik alleen maar dat we verstandig bezig zijn. Gelukkig is mijn verleden begraven met Christus en ben ik voor Hem weer rein. Maar dit weerhoud me ervan te genieten in het geloof. Ik kan nooit aan Zijn eisen voldoen, denk ik dan. Kortom, dit belemmert mij om te genieten in geloof. Kunnen jullie me helpen? Ik zit er namelijk heel erg mee.

Antwoord

Beste vriend en vriendin,

Hartelijk dank voor jullie mooie en open vraag. De vraag vind ik mooi omdat je/jullie getuigen van een omkeer in je leven, een ingrijpen van God. Je hebt (samen) God leren kennen als een genadig God in en door het werk van Zijn Zoon Jezus en dat is geweldig als dat in je leven gebeurt. Fijn dat je dat zo ook wil delen. En dat je daar consequenties uittrekt voor heel je leven, ook over hoe je omgaat met elkaar binnen jullie relatie.

Terecht dat jullie geen gemeenschap met elkaar hebben voordat je getrouwd bent. Dat is iets wat God heeft voorbehouden aan een man en een vrouw in het huwelijk. Toch voelen jullie je tot elkaar aangetrokken en daarom geniet je wel van elkaars lichaam. Je vraagt nu eigenlijk hoever je mag gaan...

Zoals ik hierboven al aangaf, is de gemeenschap bedoeld voor het huwelijk. Alles wat daarvoor gebeurt mag dus wel, alleen je kan je afvragen hoe verstandig het is om snel de 'uiterste' grens op te zoeken. Je schrijft wel hoe lang jullie een relatie hebben, maar niet hoe lang het nog duurt voor je gaat of wilt gaan trouwen. Afhankelijk van het antwoord op die vraag, kan je zeggen of het verstandig is dat jullie al zo ver gaan.

Toch lees ik in je vraag nog meer, je vraagt of dit mag en je zegt dat je nooit aan Gods eisen kunt voldoen en dat je daarom niet kunt genieten in het geloof. En je hebt gelijk, je kan niet en nooit voldoen aan Gods eisen. Gods geboden overtreden we elke dag, ook al mogen we door genade Zijn kind zijn. Zie H.C. zondag 5. Maar ondanks dat we niet voldoen aan Gods eisen, zijn we als we vertrouwen op Jezus wel Zijn kind. Jezus voldeed als enige aan Gods eisen, in onze plaats en zo verzoende Hij onze schuld en zo deed Hij ons leven over. En wie schuilt achter Jezus, die ziet God aan alsof hij nog nooit één zonde gedaan heeft. Zie H.C. zondag 23. Dat betekent dus dat jij en ik nooit en nooit iets zullen presteren wat voldoet aan Gods norm, maar dat we ondanks dat kunnen en mogen genieten van Zijn liefde en genade. We zijn Zijn kind en zullen het voor altijd blijven.

Ik hoop dat jullie goede ouders hebben (gehad). Dan heb je vast wel eens dingen uitgehaald waar je ouders absoluut niet blij mee waren, maar ondanks dat bleef je toch kind en bleef de ouderliefde bestaan. Bij God is het nog oneindig veel beter en mooier.

Als ik jullie vraag lees, en mijn reactie dan hoop ik dat ik jullie een beetje geholpen heb. Wellicht is het zinvol om met iemand uit jullie gemeente hier nog eens verder over te spreken. Eventueel mag je via Refoweb (vragen@refoweb.nl) ook mijn gegevens opvragen en contact met mij leggen als dat nodig blijkt te zijn.

Gods zegen in jullie relatie en geniet van Gods genade en liefde!

Met vriendelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
4 reacties
Pitty88
Ik vind het een mooi en glashelder antwoord!
hjrl
Dag Pitty, dat is mooi. Moge het voor allen behulpzaam zijn.
Nen
Inderdaad, we KUNNEN niet aan de eisen van de wet voldoen ookal is die heilig.
Daarom juist heeft de Here Jezus dat in onze plaats gedaan en mogen we Zijn genade aannemen. Laten we dan ook een keer ophouden alsmaar te proberen ook de wet er nog naast te houden. In zoveel vragen lees ik leed en twijfels die daaruit voortkomen... Laat je leiden door de Heilige Geest in je hart en richt je op JEZUS en niet op de WET of JEZELF.
Musje
Even voor de duidelijkheid. De Heilige Geest laat me duidelijk zien dat het niet juist is om sexuele handelingen voor het huwelijk te hebben en dat God het ziet als hoererij. Het lichaam behoord Hem toe. Veel stelletjes die uit elkaar gaan en wel sexuele handelingen hebben gehad worden hierdoor beschadigd. Opvallend is dat veel christenen dat wel doen, iets wat ik niet goed begrijpen kan!