Drang om een pornovideo te kopen

Ds. J.D. Heikamp / 9 reacties

Vraag

Vandaag stond ik bij een tankstation ver van mijn eigen woonplaats en ik wilde gaan afrekenen. In de tankshop voelde ik een overweldigende drang om een pornovideo aan te schaffen. Ik stond bij de balie en kreeg het ontzettend warm bij het zien van een videoband die ik zo kon grijpen en afrekenen. Tot mijn trouwen heb ik nauwelijks last gehad van zo'n sterk verlangen naar pornografisch materiaal. Tijdens mijn huwelijk heb ik wel eens pornofilmpjes gezien op internet, maar met het filter van Kliksafe had ik al snel geen toegang meer tot sites die mijn verlangens op dat gebied zouden kunnen bevredigen. Ik heb veel tijd verloren met het proberen om het filter te omzeilen. Het is me (nog) niet gelukt, Gode zij dank! Sinds God in mijn leven heeft gesproken en ik mezelf leerde kennen als een ijdel beeld in Gods ogen lijkt het wel of juist deze verlangens sterker op mij afkomen. Het is alsof mij toen een scherpe doorn in mijn vlees gegeven is. Het zien van een mooie, schaars geklede vrouw roept al snel seksuele begeerte in mij op. Ik ken zo'n vrouw niet eens!! Dan denk ik vaak: Waarom had ik daar vroeger geen last van?! Juist op zondag of op momenten dat ik met wezenlijke zaken bezig ben, overkomen mij dergelijke gedachten. Ik heb nooit een hele pornofilm gezien en ook nooit een seksblaadje aangeschaft, Gode zij dank. Ik heb nog nooit gereageerd op een erotisch schakeltje in onze huis-aan-huis krant, Gode zij dank. Afijn, ik stond vanmiddag bij de Texaco. Mijn gevoel zei: Kopen, dan ben je misschien voorgoed genezen. Mijn verstand zei: Niet doen! Als één schaap over de dam is, volgen er meer. Mijn gevoel zei: Dat is niet bewezen. Misschien is het wel juist te wijten aan zo'n filter dat de frustratie toeneemt. Gewoon een keer kijken is misschien wel een goede uitlaatklep. Het hebben van de zaak is het einde van het vermaak, ofwel: toegeven leidt tot minder frustratie. Mijn verstand zei: Het mag niet! Mijn gevoel zei: Waarom eigenlijk niet? Kijken is niet hetzelfde als jezelf bevredigen en door te kijken ga ik nog niet vreemd. En als ik de Bijbel goed lees, gingen er heel wat Bijbelheiligen veel verder over de schreef. Mijn verstand zei: De Bijbelheiligen hebben daarmee ook duisternis over hun ziel gehaald. God kan geen gemeenschap hebben met de zonde. Mijn gevoel zei: Ik bid zo vaak of God deze verlangens wil wegnemen. Of deze Dagon niet alleen met zijn aangezicht ter aarde mag vallen, maar dat ook zijn hoofd en de beide palmen zijner handen eens werden afgehouwen. Verder is het bij mij geestelijk ook vaak nog zo duister. De Heere spreekt niet zo duidelijk in mijn leven, ondanks -of misschien wel vanwege- mijn strijd tegen deze zondige verlangens. Kreeg ik maar vaker een bemoediging of vertroosting in de prediking. Mocht ik nu maar geloven dat de Heere ook voor mij is gekomen. Waarom is het eigenlijk verboden om alleen maar te kijken? Eén keertje maar? Bovendien, het zien van een opwindende pornofilm kan toch ook weer verrijkend zijn voor de gemeenschap die we hebben. Mijn vrouw wil nauwelijks experimenteren en we beleven daardoor mijns inziens onvoldoende bevrediging bij het uitvoeren van de daad. Ik kan seksualiteit nauwelijks meer zien als een door God in Zijn schepping gegeven gave. Als ik mijn seksuele verlangens operatief kon laten verwijderen, maakte ik vandaag nog een afspraak bij de dokter.

Antwoord

U schrijft: Het is alsof mij toen een scherpe doorn in mijn vlees gegeven is. Paulus gebruikt deze worden om weer te geven dat hij een geweldige smart in zich omdroeg aangaande zijn verleden. Hoe hij de christenen heeft vervolgd of gelijk sommigen menen dat hij slechte ogen had waardoor hij geen brieven kon schrijven, maar voor hem geschreven werden. Hij gevoelde de pijn van de doorn omdat de duivel hem met vuisten sloeg en in het bijzonder een klap gaf op de doorn. Toch was hij Gode dankbaar voor de doorn. Hij wilde hem er zelf wel uittrekken, totdat de Heere sprak: Mijn kracht wordt in uw zwakheid vervuld, Mijn genade is u genoeg. Toen kon hij er met Gods hulp die doorn dragen.

Wanneer u in waarheid een doorn in uw vlees mag omdragen wordt de zonde je een diepe smart. Maar tegelijk een strijden ten bloede toe, ja zelfs tot in de dood. Hoe moet, of beter gezegd, mag je dat doen? Biddend!

Je moet de volgende uitspraak overdenken. “Wie bidt houdt op met vloeken en wie vloekt houdt op met bidden.” Dit is het antwoord op jouw probleem.

Blijf je er mee tobben en kun je de verleidingen niet weerstaan, schakel dan professionele hulp in. Misschien moeilijk, maar toch dringend noodzakelijk. Ten eerste voor jezelf en ten tweede om het huwelijk te redden.

Wees in alles Gode bevolen,
met vriendelijke groeten,

Ds. J. D. Heikamp

9 reacties
scfbuddy
Ik kan de vraagsteller de cursus Puur Leven van www.settingcaptivesfree.nl sterk aanraden. Het doel van deze 60-daagse interactieve bijbelstudie cursus is het vinden van uw volledige, definitieve weg naar bevrijding van pornografie en seksuele onzuiverheid van welke aard dan ook. De missie van Setting Captives Free is op Christus gerichte hoop en vrijheid te bieden aan hen die slaaf van de zonde zijn. Belangrijke peilers daarvan zijn: rekenschap aan elkaar afleggen en het genieten van het naleven van bijbelse waarheden. Dit alles in een leven met en tot eer van God.
Ria123
Je schrijft: Bovendien, het zien van een opwindende pornofilm kan toch ook weer verrijkend zijn voor de gemeenschap die we hebben. Mijn vrouw wil nauwelijks experimenteren en we beleven daardoor mijns inziens onvoldoende bevrediging bij het uitvoeren van de daad.

'k Denk dat praten met je vrouw en eventueel hulp zoeken de weg is om je sexuele relatie met je vrouw te verbeteren. Door naar pornofilms kijken (in je ééntje?) zal dat echt niet gebeuren, het trekt je alleen maar verder het moeras in.
dijna61
Deze zinnen vind ik opmerkelijk in jou verhaal: "De Here spreekt niet zo duidelijk in mijn leven". Mocht ik nu maar geloven dat de Here ook voor mij gekomen is".
Is het niet God die steeds in jouw geweten spreekt en die je bewaart voor struikelen?
Waarom geloof je niet dat de Heer ook voor jou gekomen is?
Geef je over aan Hem met al je zwakheid en strijd en Zijn kracht zal in jou openbaar worden.
Leviticus
ik sluit me aan bij ria123 doordat tussen u vrouw en u de sexsuele gemeenschap slecht is gaat u naar meer verlangen. dit is gewoon menselijk, en misschien omdat u als kind nooit heeft ge-experimenteerd met deze gedachtes komen ze nu. God heeft sex gemaakt voor een reden zodat wij kunnen genieten, want hij heeft slechts het best voor ons. ergens in de bijbel staat iets in de richting van: dat een man en vrouw elkaar niks mogen ontzeggen, genot valt hier zeker onder.
Catherine
De video zal wel een DVD geweest zijn ! Maar goed, dat maakt verder niet uit. De zoveelste vraag over dit onderwerp. Treurige zaak toch. Maar vraagsteller is niet de enige. Heel triest voor hem dat hij zijn vreugde in die films moet zoeken. Verwerpelijk is het ook dat je gewoon bij het afrekenen van een volle tank bijv geconfrontreerd moet worden met die rommel ! Als pomphouders en winkeliers daar nu eens over na zouden denken ! Voor mijn part in het verste donkerste hoekje van een winkel. Goed genoeg !
Conny
Aanbevolen het boek Nachtschade van Shaunti Feldhahn
hjrl
http://www.nd.nl/artikelen/2006/juni/30/-de-macht-van-porno-is-gebroken-
Waar de wellust overheerst verdwijnt de liefde.
Hans
3 tips:

Aanbevolen boeken:
a. Nachtschade van Shaunti Feldbahn
http://www.selexyz.nl/product/9789085200055/shaunti-feldhahn/nachtschade/
b. Het gevecht van iedere jonge man van Stephen Arterburn
http://www.selexyz.nl/product/9789060674604/stephen-arterburn/het-gevecht-van-iedere-jonge-man/

Schaf voor je vrouw een pakje "More Woman" aan bij een mooie gelegenheid tijdens een etentje bijvoorbeeld. More Woman is exclusief voor de vrouw ontwikkeld voor een bevredigend seksleven.
http://www.bloem.net/morewoman

Meld je aan voor de cursus 'Puur leven' voor het vinden van uw volledige, definitieve weg naar bevrijding van pornografie en sexuele onzuiverheid van welke aard dan ook.
http://old.settingcaptivesfree.com/home/index_dutch.php