Porno bevredigt niet

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Ik zit met het volgende probleem. De laatste tijd zit ik niet lekker in mijn vel in verband met tegenvallende studie en daardoor ben ik vaak sacherijnig en voel ik me lam. Vaak reageer ik dit af door het kijken naar porno en films waarin porno voor komt. Dat geeft dan achteraf een heel leeg gevoel. Bidden en bijbellezen helpt dan ook niet meer, want dan voel ik me zo'n huichelaar. Ik bid er ook om of het niet meer zal gebeuren en dan doe ik het even niet meer. Vervolgens voel ik me gelijk zo hoogmoedig en denk ik het in eigen kracht wel te kunnen. Maar heb ik een week geen porno meer gezien, dan ga ik automatisch op internet zoeken, terwijl het toch niet bevredigd en ik achteraf een enorme kater heb. Sorry dat dit een beetje een warrig verhaal is geworden, maar zou u mij misschien raad kunnen geven hoe ik kan stoppen?

Antwoord

Beste verstrikte,

Je vraag vertaal ik als volgt: Hoe kom ik uit het web van de satan? Misschien kunnen we iets leren van de vlieg die in het web van de spin is gevangen. Hij spartelt en worstelt met als gevolg dat hij meer en meer in de strik verstrikt raakt. Kortom, van binnenuit is er geen verlossing. Er moet verlossing van buitenaf komen.

Is die verlossing er? Zouden het bloed en de Geest van Christus jou kunnen redden uit dit akelige net? Een voor jou treffende tekst vinden we in Psalm 25:15: Mijn ogen zijn gedurig op de HEERE, want Hij zal mijn voeten uit het net uitvoeren. Wonderlijk nietwaar, terwijl je in het net verstrikt zit, niets anders doen dan niets-doen en kijken. Je hebt de neiging om te slaan en te trappen, maar nu alleen te kijken naar de HEERE.

David deed dat niet zomaar of op goed geluk. Hij verwachtte dat Hij in deze weg geholpen zou worden. Is dat niet wonderlijk? Wat weten wij van David? Is hij ooit beschaamd met de Heere uitgekomen? Zou er een hart zijn dat te hard is om te verbreken? Zouden er boeien zijn die te taai zijn dat Hij ze niet weet te verscheuren? Zouden er bronnen van onreinheid zijn waar Hij geen zout voor heeft om reinheid uit deze onreine bron tevoorschijn te roepen? Zouden er listen zijn van de duivel waar Zijn wijsheid niet het antwoord op is?

Steeds als er zo'n vuile neiging in je opkomt, moet je het aan de Heere belijden en het op Hem wagen en het er op aan laten komen of er van Hem verwachting is. Koester de neiging niet, maar ga terstond in gebed en roep in grote nood Hem aan: Ik hoop in al mijn klachten op Zijn onfeilbaar Woord. Mijn ziel vol angst en zorgen, wacht sterker op de Heere, dan de wachters op de morgen.

Dit is de enige Verlosser. Als je zo oplettend bent op de neigingen van je hart, ben je uiteraard ook oplettend op de strikken, de gelegenheden. Vermijd eenzaamheid. Zet die pc desnoods ergens anders neer. Bind jezelf niet als een kat op het spek. Lees reine boeken. Zoek gezellige contacten. Ik hoop dat dit een middel is om de weg naar de Weg te vinden.

je ds. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

porno