Anonimiteit vragenrubriek

Redactie Refoweb / 12 reacties

Vraag

Heeft Refoweb zicht op IP-adressen van vraagstellers? Of eigenlijk is mijn vraag: is Refoweb wel zo anoniem als jullie beweren? Als twee (?) personen bij Refoweb zicht hebben op IP-adressen is men dus wel op de hoogte van het feit welke vragen vanaf welk IP-adres worden gesteld. Dat is natuurlijk niet volledige anonimiteit. Overigens geloof ik zelf niet dat anonimiteit bestaat, maar dat is een ander verhaal.

Antwoord

Beste Vraagsteller,

Wie een website bezoekt, laat altijd een ip-adres achter, zo ook bij Refoweb. Het achterhalen van gegevens is alleen mogelijk met medewerking van de provider zelf. Die medewerking verleden ze alleen indien er strafbare feiten zijn gepleegd of er sprake is van een misdrijf. Daarnaast heeft de redactie er geen enkele behoefte aan om ip-gegevens van vraagstellers te vergelijken, tenzij er sprake is van misbruik. Sommigen vermelden overigens zelf hun emailadres in de vraag, die we achter de hand houden om een toelichting te vragen als dat nodig is.

Redactie vragenrubriek

Lees meer artikelen over:

refoweb
12 reacties
sydneylover
Als je als vraagsteller persé niet wil dat jouw IP adres bekend wordt, dan ga je toch gewoon de vraag via een internetcafé of iets dergelijks sturen?
Wiepie
of via school;)
zonneschijn
jongens, kom nou we vertrouwen de mensen achter de schermen toch wel??
Alphonsus
Je IP adres lijkt dan wel beschermd door Refoweb en de wet. En dat geldt dan ook zo lang DIE wet geldig is.
Wees ervan overtuigt dat wanneer de antichrist macht krijgt over deze wereld dit soort beschermwetten net zo snel ongeldig gemaakt kunnen worden als dat ze nu voor geldig zijn verklaard. De antichrist krijgt dan zicht op al het elektronische verkeer en ben je zo te vinden/ te herleiden naar je naam, adres en woonplaats. De redactie van Refoweb kan dan wel anders beweren dat anonimiteit gewaarborgd is, maar ook dan zullen zij "met de billen bloot" moeten.

Dit is niet bedoeld om angst aan te jagen, maar wel om helder te houden hoe de toekomst er uit zou kunnen komen te zien te dien dage.
Omega
Laten we dan maar hopen dat Christus snel terug komt...

Wat de antichrist vandoen heeft met de vraag is mij niet duidelijk. Dit soort reacties duiden m.i. meer op een vorm van paranoia. De Bijbel zegt niet alleen dat we waakzaam moeten zijn, maar ook nuchter...

Als de antichrist aan de macht komt hebben we wel andere zorgen dan de beschermwaardigheid van ons ip-adres.
sydneylover
@Alphonsus:

Ik vind het echt grote onzin om een IP adres te relateren aan de antichrist. Dat is net zulke onzin als bijvoorbeeld een jaar of 20 geleden toen het fiscaal nummer werd ingevoerd. De reactie van Omega is mij uit het hart gegrepen.
Een IP adres is een paar decennia geleden bedacht om computers uniek in een netwerk te identificeren. Mocht het toch de antichrist zijn die hier achter zit, dan heeft die destijds een beetje zitten 'slapen', want de nummers zijn bijna op en worden inmiddels vervangen door het zgn. IPv6. Men voorzag destijds niet dat er zoveel miljarden computers op het WWW zouden worden aangesloten. Met IPV6 moet dit probleem wel opgelost zijn (zo denkt men nu althans).
Ik gun ieder zijn of haar mening, maar wel graag onderbouwd en niet uit de lucht gegrepen.
Catherine
Jaren geleden werden er handtekening gevraagd voor Friedenstimme. Daar durfden sommige mensen hun handtekening niet te plaatsen, bang voor als de Russen kwamen ! Dan was je bekend. Hier bespeur ik een zelfde soort angst. Mensen, ik ben een digibeet, maar weet wel dat alles wat je doet op internet, bekend is en na te gaan. Dus als je bang bent, niet naar refoweb surfen, sterker nog, computer de deur uit.
1a2b3c
Een beetje hysterisch hoor Alphonsus.
De antichrist heeft het op de christenen voorzien maar de hele wereld mag toch weten dat je een christen bent? (voor het geval dat???)
dijna61
Volgens mij zijn de speculaties van Alphonsus niet geheel denkbeeldig.
In dit digitale tijdperk is het straks mogelijk om iedereen te traceren waar hij of zij zich ook maar bevindt.
Ik denk dat hierin de weg naar een wereld heerschappij al gebaand is.
sydneylover
@Catherine

In aanvulling op jouw bericht: het is altijd goed om te bedenken dat iedere reactie op internet in principe jarenlang kan blijven rondzwerven. Google voor de grap eens op je eigen naam en je zult verrast zijn.
En de twitter-berichten die door de vriendin van oud-staatssecretaris Jack de Vries zijn verstuurd blijven haar nog steeds achtervolgen, om nog een voorbeeld te noemen.
Een goede naam is beter dan goede olie...
Catherine
Ja daarom zul je mij niet zien op facebook of twitter (alleen het woord al). Ook zet ik geen foto's op internet. Het achtervolgt je je leven lang.
Die vriendin van Jack de Vr, vond ik ontzettend dom bezig. Hoe kun je dan denken dat iets geheim blijft, als je van alles op het internet gooit !
ostrogoot
catherine

Heb jij je naam in combinatie met refoweb wel eens ingetypt?