De hel is een plaats waar God niet is

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Ik heb een discussie met iemand die wil weten waar uit de bijbel blijkt dat de hel een plaats is waar God niet is. Ik heb dit ook altijd zo geleerd. Alleen kan ik dit in de bijbel niet vinden. Staat dat ergens?

Antwoord

Staat er ergens in de bijbel met zoveel woorden dat de hel een plaats is waar God niet is? Ik denk het niet. Is het daarom niet bijbels? Ik denk dat je dat evenmin kunt zeggen. De bijbel gebruikt voor de verbroken relatie tussen God en mens het woord "dood" om deze huiveringwekkende situatie aan te duiden. We vinden dat woord reeds in Genesis 2:17.

Wat is dood? Heel sprekend is de gelijkenis van de verloren zoon. Deze jongen leeft ver van zijn ouderlijk huis. Hij komt tot inkeer. Dat leidt tot terugkeer. Zijn vader valt hem om de hals. Wat zegt de vader dan? "Deze mijn zoon was dood en is weer levend geworden" (Lukas 15:24a).
Was de zoon dood? Ja en nee. In de gelijkenis was hij een levende persoon. En toch noemt zijn vader hem dood. Waarom? Omdat de vader voor de zoon geen levende realiteit was. Voor de zoon was het alsof de vader niet meer bestond. De zoon was van de vader losgesneden. De vader heeft gevoeld wat het inhoudt dat de zoon hem ten diepste dood wenst. De relatie tussen vader en zoon is dood.

Ik denk dat dit een helder beeld is om onze verhouding met God aan te duiden. Van nature zijn wij dood in zonden en misdaden (Efeze 2:1). We leven, maar zonder God. En dat is niet anders dan de dood. Het is een leven zonder God. Wat is de hel anders dan de uiterste consequentie van dit aardse dode leven. Het is een voltooiing van de dood hier op aarde. Met dit verschil dat alle goede gaven van God zijn verdwenen. In die zin kunnen we zeggen dat de hel leeg is van God. Wiens leven leeg is van God, diens eeuwige toekomst zal leeg zijn van God.

Er zit wel een keerzijde aan. Die eeuwige leegte van God is geen neutrale toestand. Niemand leert ons zo helder als de Heere Jezus dat het ondraaglijk zal zijn om zo zonder God te zijn. Men lijdt smarten in deze vlam. Er zal wening zijn en knersing der tanden. God zal er in Zijn goedheid en genade niet zijn, maar in Zijn toorn wel. Zoals ieder ongelovige vandaag een kind des toorns is. De hel is ook daarvan de vervulling. Gods toorn wordt dan niet meer getemperd.

Als we deze dingen op ons laten inwerken, dan blijft de huiver over. Wat moeten we dan indringend en ernstig tegen elkaar en tegen jezelf zeggen: Vlied de toekomende toorn. Haast je omwille van je eeuwige leven. Heb geen rust voordat je zeker weet dat je het eigendom van Jezus Christus bent. Waag het niet op een onzekere en vage bekering.

Wat is het geloof een heerlijke gave van God. Dat kent een troost die houdbaar is tegenover de verschrikking van de dood en de hel. Dood waar is uw prikkel en hel waar is uw verschrikking? Het geloof mag deze verschrikkingen heilig uitlachen. En roemen in Hem Die meer is dan een overwinnaar. Die de dood verslonden heeft tot overwinning. De verschrikkelijke vijand van de dood in Zijn dienst heeft genomen, tot roem van Zijn genade.

Veel van deze genade wens ik je toe,

je ds. W. van Vlastuin.

Lees meer artikelen over:

hel