Drang naar zoetigheid en hartige dingen

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik heb een ontzettende drang naar zoetigheid en hartige dingen. Ik denk er gewoon hele dagen aan en ben niet gedisciplineerd genoeg om het te weigeren. Het is ongezond veel geworden wat ik naar binnen werk. Kunt u verschillende adviezen geven hoe ik mijn tussendoortjes kan beperken? Wat ik ook probeer, niks helpt. Ik ben er gewoon door geobsedeerd.

Antwoord

Je beschrijft een obsessieve drang om te eten. Eetgedrag wordt op dit moment aangepakt door het dieet aan te passen en door meer te gaan bewegen. Wat echter vergeten wordt is dat er het eigenlijk meer een probleem behelst op het psychologische vlak. Eten geeft een verzadigingsgevoel wat ‘fijn’ is en andere onprettige gevoelens tijdelijk even verdringt. Eigenlijk is een verwijzing naar psychologische hulpverlening dan het meest aangewezen.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch