Vrij denken over samenwonen

Ds. P. Koeman / 2 reacties

Vraag

Ik zit inmiddels een half jaar op een onchristelijke mbo-opleiding. Daar wordt vrij gedacht over samenwonen. Ik kan zelf best goed met mijn klasgenoten, maar waar moet ik het bewijs uit de Bijbel vandaan halen dat ze geen seksuele gemeenschap voor het huwelijk mogen hebben en ze geen praktiserend homo mogen zijn? Er staan misschien een aantal teksten in de Bijbel, maar die vind ik niet heel duidelijk. Daarvan zouden ze kunnen zeggen dat het toen niet actueel was. Kunt u uitleggen in welke teksten ik een vaste grond voor mijn mening kan vinden?

Antwoord

Dank voor de vragen. Ik begrijp dat je positie op school niet altijd even gemakkelijk is. In ieder geval mag je proberen door te geven wat God in Zijn Woord ons leert. Wie het huwelijk(sleven) in de Bijbelse gegevens na gaat, komt , bij alle onderscheid rond huwelijkssluiting in onze cultuur en maatschappij, diep onder de indruk, hoe zorgvuldig God richtlijnen geeft voor de omgang tussen man en vrouw voor en in het huwelijk. Met alle sancties die staan op het zogenaamd vrij omgaan met elkaar. Daarvoor kun je al op de eerste bladzijden van de Bijbel terecht en lees er de wetgeving maar op na, b.v. Leviticus 19 en volgende hoofdstukken. Wanneer mensen hun eigen gang gaan en zowel voor als na het huwelijk en buiten het huwelijk zich uitleven, staan daar strenge straffen op. De familie en de oudsten van de stammen hebben om alles zorgvuldig te regelen een bijzondere plaats en taak, ook met het oog op een eerlijk en eerbiedig omgaan met elkaar. Heel duidelijk is dat seksuele gemeenschap met elkaar als teken van echte liefde en verbondenheid binnen de kaders van het huwelijk thuis hoort. Niet voor niets moet een profeet als Hosea in eigen huwelijksleven laten zien –om dat woorden blijkbaar onvoldoende gehoord worden!- wat ontrouw zijn aan God en aan eigen man of vrouw inhoudt en Gods toorn en verdriet oproept. Israël mag niet zijn en doen als de heidenen. Je weet wat er met alle praktijken rond afgoderij en hoererij is gebeurd. Oordeel, doodstraf, ballingschap... Het huwelijk is een instelling van God en dat vraagt heiliging!

In het Nieuwe Testament vind je in het onderwijs van de Heere Jezus inzake het huwelijk en de praktijken daar binnen en daar buiten geen andere lijn. Het huwelijk dient heilig en hoog gehouden te worden. Dat geldt voor een kind van het verbond, dat geldt voor de gelovigen des te meer, want ons lichaam is geen vuilnisvat en voorwerp voor lusten en zogenaamde vrijheden/ experimenten/knoeierijen, maar een tempel van en voor de Heilige Geest. Wij zijn namelijk niet van onszelf, maar van de Ander met alle consequenties van dien! Lees er de brief aan de gemeente te Korinthe en te Efeze maar op na. Vanuit je doop is dat al aan de orde gesteld. Juist het huwelijk is een afspiegeling van de verhouding tussen Christus en Zijn gemeente en daarin dient alles zuiver toe te gaan.

Wat je vraag over praktiserend homo zijn geeft de Bijbel opnieuw duidelijke normen en waarden. Bekend mag zijn het gebeuren in Sodom en Gomorra met alle gevolgen van dien (Genesis 19). In Leviticus 18 en 19 wordt duidelijke taal gesproken over deze zondige levenspraktijk. In de Griekse en Romeinse samenleving waar Paulus terdege van af wist, werd de homoseksuele praktijk schaamteloos aan de orde gesteld met alle gevolgen van dien. Wat de apostel erover schrijft is helder: zie Rom.1:24 -32. Lees ook 1 Kor. 6:10 en 1 Timotheus 1:8-10 maar na. In Ef. 5:12 is naast andere zonden deze zonde in beeld. En om maar niet meer te noemen in het laatste Bijbelboek wordt nadrukkelijk gesteld dat buiten het nieuwe Jeruzalem zullen blijven allen die zich ook aan deze praktijken schuldig maken (Openb. 21:8; 22:15.) Homoseksualiteit wordt door de Bijbel duidelijk veroordeeld.

Om misverstand te voorkomen: homofiele geaardheid heeft te maken met de door de zonde gebrokenheid van het leven. Mensen die deze geaardheid hebben worden daarom op zich niet veroordeeld. Wel als zij tot homoseksuele praktijken over gaan.

Juist in het Oude Oosten en in het Midden Oosten was en is deze problematiek actueel. Niet voor niets wordt het volk Israël en wordt de gemeente van het Nieuwe Verbond tegen deze zonde indringend gewaarschuwd.

Ik hoop dat je met deze verwijzingen naar Bijbelgedeelten je winst kunt doen.

Sterkte en zegen bij je studie. God heeft gelukkig ook Zijn Heilige Geest beloofd om je in gesprekken met anderen de juiste weg te wijzen en de juiste woorden in te geven. Bid Hem daar met een gerust hart om.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovigesamenwonen
2 reacties
EVA
Lastig soms, maar verooreel ze niet, ga niet met bijbelteksten slaan, zeg maar, praat met ze in liefde er over, sommige weten niet beter dat merk ik ook wel eens onder me collega;s die hebben nog nooit van dat principe gehoord, maar als je ze Gods normen en standaards in liefde en niet in veroordeling uitlegt, dan zal er vrucht komen. En kunnen ze er over gaan nadenken wij hoeven alleen maar te zaaien

Gods zegen,
Catherine
Ik ken veel christenen, die het helemaal niet erg vinden dat hun kind gaat samenwonen. Hun kind had zulke "goede" argumenten, dat de ouders totaal om gaan. Bang om het contact te verliezen ? Wij hebben vrienden die altijd fel tegen het ongehuwd samenwonen, VAN ANDEREN. Hun dochter ging samenwonen, nu mag niemand daar meer iets van zeggen.