Afscheiding

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik heb in het archief gezocht naar een antwoord op mijn vraag, maar kan het niet vinden. Als ik ongesteld ben geweest, heb ik nog bijna een week er na last van bruine afscheiding. Vaak is dit teveel voor een inlegkruisje. De week er na verlies ik nog meerdere keren per dag vocht. Dit is niet zo heel veel, maar toch genoeg om nat ondergoed te krijgen. Het is niet op te houden, maar ik voel het wel komen. Het is ook net of het tussen mijn schaamlippen naar voren loopt. Ik voel me dan niet zo fris. Extra wassen (wat ik meestal zonder zeep doe in verband met een allergie) is ook geen optie. Als ik thuis ben, doe ik het wel eens extra, maar op het werk kan dit niet. Na een toiletbezoek een keertje extra afvegen is ook niet voldoende. Is hier wat tegen te doen?

Antwoord

Algemeen: De menstruatie (ongesteld zijn) duurt 3-7 dagen. Hiervan vloeit een vrouw 1-3 dagen hevig (helderrood bloed) en daarna donkerrood/bruin bloedverlies. Stolsels horen hier niet bij te zitten. Dan vloei je (te) hevig. Ook een maandelijkse vloeiing van langer dan 7 dagen vinden we (te) lang. In jouw geval: 1 week donkerrood/bruin navloeien is wel lang.

Afscheiding (fluor) is een normaal verschijnsel bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd . Deze is cyclus/hormoonafhankelijk. In het kort: na de menstruatie is het wit en plakkerig, daarna in de vruchtbare dagen zeer dun, waterig en kunnen slijmerige draden ‘hangen’. Daarna wordt het weer stugger en gelig totdat je weer ongesteld wordt.

Afscheiding is hormoonafhankelijk; de behandeling is hormoonafhankelijk. Denk dan aan de pil en andere middelen waar deze hormonen in zitten. Je kunt je huisarts hierover raadplegen.

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch