Satan verschijnt voor God

Ds. W. C. Meeuse / 1 reactie

Vraag

Hoe kan het dat satan, als gevallen wezen, voor God kan verschijnen (zoals in het boek Job) zonder verteerd te worden door Gods heiligheid (waar bijv. Mozes bang voor was)?

Antwoord

Op deze vraag weet ik geen antwoord te geven.  We lezen in boek Job dat het gebeurde . Dus onze vraag hoeft niet te zijn hoe het kan, maar we moeten eruit leren dat het kan (kon). De vraag die ons moet bezig houden is: hoe zal ik rechtvaardig verschijnen voor God. Hoe sta ik persoonlijk tegenover Gods heiligheid? Met het Kerstfeest is ons opnieuw de weg gewezen.

Ds. W. C. Meeuse

1 reactie
abgerabjt
Ik heb hierover wel eens een uitleg gehoord. Weet niet of het juist is maar geef het toch even door. Misschien dat het er licht op werpt.

De duivel verschijnt voor God in dit geval als aanklager. Omdat de Heere Jezus nog niet aan het kruis heeft voldaan voor de zonde van Job, mag de duivel nog aanklagen en kan hij nog in de hemel komen. De voorzegging van de Heere Jezus is er maar het moet in de tijd nog geschieden. De duivel heeft dus nog een grond om aan te klagen.
Op het moment dat de Heere Jezus aan het kruis de straf heeft gedragen, is de toegang tot de hemel voor de duivel gesloten. Hij heeft toen de strijd definitie verloren. Er is verzoening aangebracht.

Dit is zo even snel de uitleg ervan in eigen bewoording. De ds die het toen uitlegde had er ook teksten bij maar die kan ik niet meer herinneren.