Puistjes in gezicht

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

De laatste tijd (ik ben 21 jaar) heb ik best wel regelmatig last van kleine puistjes in mijn gezicht. Ik zit hier dan wel aan en dan na een week is dat plekje dan ook weer weg. Vooral als ik ongesteld ben geweest heb ik hier erg last van. Ik heb eigenlijk nooit last hiervan gehad, heb altijd een hele gave, gladde huid. Wat kan ik hier het beste aan doen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Acne (ofwel puistjes) is, zoals je ongetwijfeld weet, een zeer veel voorkomende huidaandoening die vaak voorkomt tussen het 15de en 24ste levensjaar. Hoe het precies ontstaat is nog niet helemaal duidelijk. Wel zijn er een aantal factoren die van invloed zijn bij het ontstaan er van. Het is bekend dat het rond de menstruatie kan verergeren. Acne is niet te genezen maar wel te onderdrukken. Het gaat meestal na het 25ste levensjaar spontaan over. Acne kan vervelend zijn, maar het is goed te beseffen dat je het zelf vaak veel erger vindt dan jouw omgeving.
Het is verstandig om de huid voorzichtig te reinigen met een milde zeep en schoon water. Na het wassen voorzichtig de huid droogdeppen om beschadiging te voorkomen.

De volgende dingen kunnen het verergeren: contact met chemische stoffen (gechloreerde koolwaterstoffen), het uitdrukken van puistjes (niet doen dus!), gebruik van bepaalde geneesmiddelen (steroïden) en cosmeticabestanddelen en blootstelling aan een combinatie van vochtige warmte en zonlicht. Dit zijn dingen waar je zelf invloed op hebt en waar je dus meestal wat aan kunt doen. Er is overigens geen relatie aangetoond tussen acne en roken of het eten van varkensvlees, chocola, patat, etc.

Als je toch graag medicatie wilt gebruiken kun je beginnen met benzoylperoxide, dit kun je bij de drogist halen. Voor andere middelen heb je een recept nodig via de huisarts, maar als ik jouw verhaal lees denk ik dat dat bij jou niet nodig is. Voor verdere informatie kun je bijvoorbeeld kijken op: http://www.huidinfo.nl/acne.htm

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch