Meningsverschillen met vriendin

drs. I. A. Kole / 8 reacties

Vraag

Een vraag aan drs. Kole: Ik heb al 2,5 jaar een vriendin en ben heel blij met haar. Ik ben in die tijd tot geloof gekomen. Zij gelooft ook en zit in een behoudende kerk, om het zo maar eens te zeggen. Maar ik zit ergens mee: ze draagt door-de-week vaak spijkerbroeken, op zondag wel een rok, maar ook geen hoofddeksel. En vaak make-up op enzo. We hebben ook wel meningsverschillen over tv en bioscoop, enzo. Hoe moet ik hier mee om gaan?

Antwoord

Fijn dat je in de tijd van je bekering tot geloof gekomen bent. God zij daarvoor geprezen! Het feit dat je vriendin tot een behoudende kerk behoort, betekent dat  jullie samen weten dat je wederomgeboren moet worden, dat je bekeerd moet worden. En als dat zo is in jullie leven dan blijft dat een reden om erg dankbaar te zijn. Dat geeft dan een binding in je verkeringstijd en ook een gespreksonderwerp

Ten aanzien van de levensstijl kan er verschillend gedacht worden, maar dat moeten julie eerst uitpraten. Dat is al te lang uitgesteld (al 2,5 jaar). Dat je vriendin er verzorgd uitziet dat is heel fijn en dat verbiedt God ook niet. Ze investeert ook in jullie relatie en dat is ook van jouw kant het geval? Je vriendin is toch niet alleen op haarzelf gericht.

Als het maar bespreekbaar is, maar als je je aan elkaar gaat ergeren over de kleding en de media, dan ziet het er somber uit. Waarom wordt er een lange broek gedragen? Waarom naar de bioscoop? Via de pc is er ook veel te zien. Om wat gaat het? Is ze creatief, gek van klassieke muziek? Waarom tv? Er komt zoveel pulp op, dat ik er geen tijd aan wil besteden. Alles moet kunnen en te zien zijn. Het werkt niet gewetensvormend, maar misvormend en later als je kinderen hebt, wat doen julllie dan?

Neem tijd ervoor om deze zaken te bespeken en probeer er achter te komen wat er bij haar achter zit. Samen bidden voor je dat gesprek aangaat. Als je deze zaken nu niet oplost, dan knaagt het straks aan jullie huwelijk. Dat moeten jullie voorkomen. Het gaat om liefde en trouw, trouw en liefde!

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

verkering
8 reacties
md1
Dit wil ik er nog aan toevoegen:

Het is hier heel duideijk dat deze vriendin verkeerd bezig is en daar wordt niets over gezegd. Deze jongen zit met zonden van zijn vriendin. Als ik het goed aanvoel vind hij het erg dat zij 1) broeken draagt 2) Make-up gebruikt (DAT IS HEEL WAT ANDERS DAN ER VERZORGD UIT ZIEN WAT GOD NIET VERBIED)3) Geen hoofddeksel draagt in de kerk.

Volgens de Bijbel mag zij geen broek dragen en geen make-up gebruiken en ze dient een hoofddeksel te dragen in de kerk.

Ik raad aan om deze dingen met elkaar te bespreken met als richtsnoer de Bijbel.
dijna61
Hoezo verkeerd bezig?????
Beste vraagsteller laat je niet van de wijs brengen door tradities en wat de mensen van je vinden.
Jij en je vriendin zijn tot het geloof gekomen, dat is een wonder. Je mag er God voor danken.
De dominee geeft het al aan, over bepaalde dingen wordt in de gemeenten van Jezus Christus verschillend gedacht en dat mag ook.
Jullie mogennu vanuit het geloof leven en niet meer vanuit de oudtestamentische wetten. Gelukkig maar!
Denk hier eens over na: De mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan. God vindt jou belangrijk! Niet wat je aan hebt.
sis
@md1,

Ik vind je mening nogal kort door de bocht. Het is namelijk niet duidelijk volgens de Bijbel dat je geen broek aan mag, geen make-up mag gebruiken en je een hoed op moet. Als dat wel duidelijk in Bijbel zou staan, zouden er geen (of iig minder) discussie over zijn.

Dit is jóúw mening, en het is je goed recht om deze te hebben, maar respecteer anderen om ook een eigen mening te hebben en dring jouw mening niet op alsof het de waarheid is.

En het is logisch dat drs. Kole alleen tegen de jongen praat, want hij stelt de vraag. Hij kan zijn vriendin niet veranderen, en als zij dat niet wil dan zal hij moeten veranderen. Ik denk dat als iemand goede argumenten heeft voor de dingen die hij/zij doet in zijn/haar leven je daar niet tegen in mag gaan. De vraag is natuurlijk: wat zijn goede argumenten? En dat is weer voor iedereen verschillend, dus kom je er nooit uit.

Maar, je mening zo opdringen aan anderen is niet helemaal netjes. Zeker niet als het ook nog in hoofdletters staat, wat erg schreeuwerig overkomt.
md1
Jammer dat de waarheid niet meer gezegd mag worden in onze dagen.
Alles moet tegenwoordig samen kunnen gaan. God wat en de wereld wat.
Broeken/Make-up en geen hoed of wel een hoed, het maakt allemaal niet meer uit, maar als jullie werkelijk tot het geloof gekomen zouden zijn dan zul je de Bijbel wel anders gaan lezen en het niet alleen hebben over tradities maar over wat GOD in Zijn woord ons zegt.

Tuurlijk staat alles niet letterlijk in de Bijbel maar dat komt sommige mensen heel goed uit zodat ze lekker kunnen doen wat ze zelf willen. Ze onderzoeken niet wat de Bijbel bedoelt met bepaalde dingen. Ze trekken de conclusie die hun het beste uit komt.

Helaas weet ik dat de meeste jongelui er tegenwoordig zo over denken en de makkelijkste weg kiezen: God en de Wereld. Dat merk ik aan alles hier op Refoweb, wat helelmaal geen reformatorisch web is trouwens. Het is eerder een evangelisch web aan al die vragen en opmerkingen te zien.
dijna61
Laten wij als christenen eens meer kijken naar Degene die ons bindt nl. Christus. We kunnen elkaar etiketten opplakken van links of rechts, zwaar of licht, refo, gereformeerd, hervormd of evangelisch, maar wij moeten allemaal leven van dezelfde genade en bij God is geen aanzien van de persoon.
Wie in Christus is is een nieuwe schepping en dan moeten we elkaar niet in een hokje drukken.
En wat is er mis met evangelisch?
Het zou wel eens kunnen zijn dat we van hen kunnen leren.
Gjkh51
@Dijna61

Prachtig verwoord! sluit me er helemaal bij aan.
Ik vind dat md1 met ietwat grove vooroordelen komt. Als jij mij kunt aanwijzen waar staat of in ieder geval mee bedoelt word dat een vrouw een rok moet dragen ben ik daar graag van op de hoogte. En met alle respect maar als je met de tekst komt dat mannen en vrouwen in uiterlijk verschillend moeten zijn zou ik daar toelichting op geven. Want een vrouw lijkt echt niet op een man als zij een broek draagt. Er zijn genoeg dingen waaruit blijkt dat het een vrouw is. Ik respecteer de vrouwen die kiezen voor een rok. jou respecteer ik dus ook. Alleen is het jammer dat het respect (gezien uit jouw woorden) niet wederzijds is. En dat je dan dan zegt: Als jullie werkelijk tot geloof zijn gekomen zouden jullie wel anders gaan denken vind ik ronduit onbeschoft. De enige die mag zeggen of iemand echt gelooft is GOD! Als wij voor de Hemelpoort staan zegt GOD niet: Jij komt er niet in want jij droeg geen broek, jij komt er niet in want jij droeg geen hoed. etc. Hij zegt: laat iedereen tot mij komen! Dat vind ik zo mooi aan God. Het maakt niet uit hoe mensen er bij hem uitzien. Hij kijkt naar de binnenkant, naar je hart. Ook naar het hart van die prostituee op de walle. Ook dief die wel aan 1 miljoen euro heeft buit gemaakt. Ook naar die Afrikaan die in een jurk/gewaat loopt. En naar die vrouw die make-up draagt. Ook naar de mensen die evangelisch zijn. Hij kijkt naar hun hart en als hij in hun hart ziet dat ze oprecht in hem geloven kiest Hij voor hun. Dan doen al die bij-wetten en regeltjes die kerk heeft opgedragen er niet toe.
Amazinggrace
Er staat geen tekst in de Bijbel over rok of broek! In de Bijbelse tijd droegen de mannen nl allemaal een rok en de vrouwen idemdito. Het mannenkleed wat niet aan de vrouw mag zijn is een beschermende onderbroek van de mannen. De vrouwen gebruikten deze wel eens als lust object. Waarom deze tekst voor het doel om heden ten dage de vinger op te heffen tegen het broek dragen is mij onbekend! Waarom wordt deze tekst wel zeer zwaar opgepakt en andere teksten uit hetzelfde hoofdstuk niet. Zoals het dragen van een kleed geweven van katoen en linnen. Dat is ook verboden.
In het Nt wordt gesproken over een deksel tijdens de eredienst, wat geldend is voor vrouwen met gesneden/geschoren haar. Het lange haar is een sieraad en een deksel.
In het Nt staan géén kledingvoorschriften.
In Nederland is de vrouw een broek gaan dragen vanuit het vrouwen emancipatiestandpunt. Toen de feministische beweging z'n opmars maakte gingen vrouwen broeken dragen. Ze wilden niet anders zijn dan de man, werk, kleding, etc.
Make up is weer een ander verhaal, de vrouwen in de tijd van de Bijbel maakten zich al op. Dit werd gebruikt om lusten op te wekken bij mannen en wordt daarom ook wel 'hoerachtig' genoemd. Er is natuurlijk een verschil tussen opmaken en opmaken. Vaak wordt make up gebruikt om er net iets mooier uit te zien, of omdat er innerlijke onzekerheid is over het uiterlijk.
Hoe dan ook.
God ziet het hart aan! Gelukkig.
Laten we inderdaad kijken naar wat ons christenen bindt nl. Christus. Het lichaam Christi is in alle gemeentes hoe ze ook heten!

Romeinen 14:5
De een acht wel den enen dag boven den anderen dag, maar de ander acht al de dagen gelijk . Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Lees en herlees Romeinen en Galaten, onderzoek de Schrift als Bereeers! Ga niet klakkeloos uit van het jarenlang gehoorde....
Anders
Amazinggrace,

Mooie reactie !!