Belijdenis overdoen

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Het schijnt dat je als belijdend lid van een bepaalde gemeente je wilt over laten schrijven naar een gereformeerde gemeente, je dan "je belijdenis over moet doen". Ofwel: nogmaals "ja" zeggen op de vragen van Voetius. Is dit zo en wat is hier de reden van? Je doet toch eenmaal openbare belijdenis des geloofs?

Antwoord

Je doet niet opnieuw belijdenis van het geloof. Als je met de Schrift en de gereformeerde belijdenis hebt ingestemd, hoef je dat niet over te doen. Het gaat bij de vragen van Voetius in dat geval vooral om het je stellen onder het opzicht van de kerkenraad van de plaatselijke gemeente. Overigens kan het nooit kwaad om je instemming met Schrift en belijdenis te bevestigen. De Bijbel roept ons op om voortdurend Zijn Naam te belijden voor de mensen. Ik zou daar maar geen probleem van maken.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

belijdenis