World of Warcraft

G.J. Jansen / Geen reacties

Vraag

Onze kinderen spelen regelmatig het spel “World of Warcraft”. Is dit spel occult en werkt dit verslavend? Graag zou ik advies krijgen van iemand die het inhoudelijk kent en of verslaafd is geweest aan dit spel. Ook nog een vraag of schietspellen bijbels geoorloofd zijn. Of moet ik dit zien als een spel en niet dat het werkelijkheid is? Bedankt!

Antwoord

Excuses voor het laat beantwoorden van onderstaande vraag. Ik heb wat zoekwerk gedaan op internet en vind het als niet-gamer heel moeilijk om concrete adviezen te geven in specifieke gevallen.

Het lijkt me in het algemeen helder dat schietspelletjes gewoon niet kunnen; helemaal niet wanneer deze ook nog eens heel erg realistisch zijn. De grens tussen de fictieve en echte wereld vervaagt namelijk heel snel en het element van gewenning speelt een rol waardoor het spel steeds realistischer en daarmee bloederiger en gewelddadiger moet zijn, wil het de gamer nog langer kunnen bekoren. Volgens mij zijn (extreme) schietspellen in strijdt met het "Gij zult niet doodslaan" en is het als ouder(s)/opvoeder(s) nodig om met je kind in gesprek te gaan en heel concreet na te gaan wat het spel inhoudt. Gewetensvorming begint met een open gesprek in een vroeg stadium en het verbieden van de allerergste uitwassen is een slecht beginpunt voor een gesprek over game-gedrag.

Met vriendelijke groet,

G. J. Jansen

Lees meer artikelen over:

gamesopvoeding