Gele tanden

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Aan tandarts Hoek. Ik heb hele gele tanden. Nadat mijn beugel eruit is gegaan vind ik het wat betreft de kleur er niet beter op worden. Aan het poetsen kan het niet liggen, want ik poets op een dag minstens drie keer m’n tanden, vooral na koffie en zo omdat ik het gevoel heb dat koffie mijn tanden gelijk weer een slagje geler maakt. Ik rook niet. Wat is hier aan te doen? Bleken vind ik nogal angstig klinken. Maar ik geneer me vreselijk als ik allemaal anderen met witte tanden zie. Sommigen hebben het over met zout poetsen of soda, maar is dit aan te raden? Bij een drogist zie je ook allemaal middeltjes; van binnen tien dagen wittere tanden, maar of het allemaal helpt is de vraag. Die mensen met witte tanden, hebben ze dat van zichzelf, of zijn daar ook wondermiddeltjes aan te pas gekomen? Hartelijk dank.

Antwoord

Ik kan mij voorstellen dat de gele kleur van je tanden voor jou een probleem vormt. Wanneer je lacht wil je graag mooie tanden tonen. Het is heel vervelend om onzeker te zijn over je lach. Regelmatig hoor ik  patiënten vertellen dat zij bij het lachen met hun hand hun mond bedekken. Gelukkig is er genoeg aan te doen.

Bleken is een eenvoudige oplossing. Ik weet niet waarom je het eng vindt klinken maar dit is het geheel niet. Gedurende een uur wordt een gel op de tanden aangebracht. Deze gel ontkleurt de aanwezige verkleuringen in het glazuur. De verkleuringen zijn in het glazuur gekomen door een slechte mondhygiëne of sterk verkleurende voedings en genotsmiddelen.

Met zout poetsen is niet aan te raden. Net als bij whitening pasta’s is de bedoeling door een schurend effect de verkleuring weg te nemen. Dit is alleen effectief in het geval van aanslag zoals theeaanslag of rookaanslag. Te veel schuren maakt het glazuur dun. Glazuur geeft tanden juist hun mooie witte kleur.

Wanneer bleken niet helpt is de laatste mogelijkheid om een laagje wit vulmateriaal of een porseleinen schildje/facing op de tanden aan te brengen. Hiermee is elke gewenste vorm en kleur te bepalen. Dit is echter wel een dure oplossing. “Die mensen met witte tanden” hebben het soms van zichzelf. Echter veel van de uitzonderlijk mooie tanden welke je in de reclame en media ziet is het werk van een tandarts.

Drs. G. H. Hoek

Lees meer artikelen over:

medischtandarts