Steken in mijn buik na zwangerschap

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Na een zwangerschap heb ik last gekregen van steken in mijn buik die soms als erg pijnlijk worden ervaren. Kan dit een gevolg zijn van de zwangerschap of zou het ook iets anders kunnen zijn? Bijvoorbeeld darmkanker o.i.d.?

Antwoord

Tijdens een zwangerschap verandert er lichamelijk (en psychisch) veel. Die veranderingen verdwijnen voor een deel (ruimtelijk en hormonaal) met de bevalling. De mate en het effect van die veranderingen moet niet te licht worden ingeschat. Het kost wel een jaar om tot volledig herstel en normalisering te komen. Soms ook blijven er veranderingen, b.v. gekoppeld aan de cyclus, bestaan.

Naast alles wat zich voordoet rond zwangerschap en bevalling, zijn ook de daarbuiten staande redenen voor buikpijn mogelijk oorzakelijk. Daarom deze vragen:

  1. Hoe lang geleden ben je bevallen?
  2. Nemen de klachten toe of af?
  3. Is je cyclus weer op gang en hoe verhoudt de pijn zich daarmee?
  4. Heb je ook andere verschijnselen (gewichtsveranderingen, hartkloppingen)?

Gezien de veelheid van mogelijkheden is het waarschijnlijk beter om een keer het spreekuur van je huisarts te bezoeken. Overigens is darmkanker niet het eerste waaraan ik denk bij buikpijn, meestal geeft dat andere klachten.

Drs. P. C. Hildering