TV en censuur

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Als je een tv hebt, kom je dan onder censuur in de HHK?

Antwoord

In de eerste plaats wil ik het woord censuur wat nader invullen. Het kan zijn dat men niet mag dopen, of niet aan het Avondmaal mag gaan als er tv-bezit is. Men kan niet verkozen worden tot ambtsdrager, enz. Alleen kan niet gezegd worden: dit is in de hele HHK zo, maar het zijn de kerkenraden, die bepalen hoe zij met tv bezit omgaan. En dat kan van gemeente tot gemeente verschillend zijn.

Ten tweede wil ik hierbij voegen, dat sommigen menen dat als je naar de HHK gaat, dat daar een tv geen bezwaar is. In zijn algemeenheid kan gezegd worden, dat dat wel zo is. Alleen wordt er verschillend, zoals hierboven gezegd, met tv bezit om gegaan.

Ten derde wil ik ook nog wijzen niet alleen op tv-bezit, maar alle mediagebruik. Want daar zitten vele gevaren in. Daarom mag het voor jou en mij wel voortdurende de bede zijn: “Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op de eeuwigen weg”.

Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

Hersteld Hervormde Kerk (HHK)tv