In het wit trouwen en geen maagd

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Ik lees net een antwoord van ds. P. van der Kraan over in het wit trouwen of  niet. Ik schrok daar erg van want wij gaan zeer binnenkort trouwen (mijn trouwjurk is in de maak) en wit van kleur (ivoor) en ik ben geen maagd. Mijn vriend en ik hebben elkaar ontmaagd en aan de ene kant hebben we de gedachte: “we gaan toch trouwen, dus geeft het niet meer” maar aan de andere kant: “wat was het mooi geweest om het echt te doen zoals God het wil!” en dat laatste kan niet meer. Maar ik heb echt niet nagedacht bij een kleur, maar ik wil absoluut niet liegen! Betekent het echt dat als je in het wit trouwt dat je dan maagd bent? Maar ik kan echt geen andere jurk meer bestellen! Voor elkaar zijn we wel rein want we hebben allebei nooit een ander aangeraakt, behalve zoenen (waar we ook al spijt van hebben). Wat moet ik nu doen? Het klinkt wel erg wanhopig misschien, maar ik baalde er echt van dat ik dat nou net moest lezen dat alleen een maagd in het wit mag trouwen! Misschien moest ik het wel lezen.

Antwoord

Beste a.s. bruid (en bruidegom),

Heel goed kan ik me voorstellen dat het je heeft getroffen wat je las over de achtergrond van trouwen in het wit. Kennelijk zien wij niet meer de symboolwaarde van de witte trouwjapon. Mensen vragen zich dus niet meer af waarom een bruidsjurk (als het goed is) wit is. Waarom niet een andere kleur. Dat laatste gebeurt wel in kerken waar niet in het wit getrouwd mag worden, omdat men vindt dat wit de kleur van de pure reinheid is. Met andere woorden: dat moeten al je zonden vergeven zijn. Zodat eigenlijk alleen maar in het wit kan trouwen die weet een kind van God te zijn, gereinigd en geheiligd door het bloed van Christus. Hoe belangrijk dat ook is, toch moeten we niet uit het oog verliezen dat een bruidsjurk gedragen wordt in het verband van een huwelijk van een jonge man met een jonge vrouw. En niet in verband met onze verhouding tot God. Maar al wordt een trouwjurk dan in het verband van een aards huwelijk gedragen en niet met het oog op het hemelse huwelijk tussen Christus en Zijn bruidsgemeente, dan geeft die bruidsjurk wel degelijk de boodschap af van reinheid en zuiverheid tussen die jonge man en vrouw. Als je dat niet weet, kan ik me voorstellen dat je bij de ontdekking ervan bent geschrokken omdat je moet zeggen dat jullie niet meer rein tegenover elkaar staan.

Het is in je te prijzen dat je hier oprecht en eerlijk mee om wilt gaan en het niet wegstopt of ontkent zoals zo vaak gebeurt.

Moet je nu een trouwjurk laten maken van een andere kleur? Dat zou ik je niet aanraden. Als ik het goed heb, is ivoor gebroken wit. Leg maar alle nadruk op ‘gebroken’ omdat er iets tussen jullie gebroken is, wat nog heel had moeten zijn. Je voelt dat zelf ook aan als je schrijf dat het mooi was geweest als je getrouwd was zoals God dat wil. Met dat laatste geef je aan dat we niet alleen maar te maken hebben met gevoelens van spijt naar jezelf en ten opzichte van elkaar, maar dat je ook te maken hebt met wat God van ons vraagt. Heb je dat samen ook voor de Heere beleden? Dat is ten diepste nog belangrijker dan de kleur van je trouwjurk. Mensen zien slechts aan wat voor ogen is, God ziet het hart aan.

Wat zou het fijn zijn als je het (zondig) vooruitgrijpen op het huwelijk samen voor de Heere beleed vóór je op je trouwdag in de kerk voor Gods aangezicht komt, aangenomen dat je in de kerk ‘overtrouwt’. Als dat laatste het geval is, ben je waarschijnlijk ook op huwelijksgesprek bij een predikant geweest? Als je het op kunt brengen, zou je het hem kunnen opbiechten. Als de predikant dat met jullie samen oprecht voor Gods aangezicht brengt in het gebed, mag je ook vertrouwen dat het uit de weg is geruimd. Ik denk dat zo’n weg voor jullie het meest heilzaam is zodat je ondanks wat is gebeurd, straks toch onbezorgd kunt trouwen en het huwelijksleven kunt ingaan. Want wat voor God oprecht is beleden, is ook daadwerkelijk uit de weg geruimd. Een heel fijne trouwdag gewenst en voor de toekomst samen Gods zegen toegebeden.

Ds. P. van der Kraan

Lees meer artikelen over:

bruidsjurk