Hoe kan ik bekeerd worden als ik geen zondebesef heb?

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Hoe kan ik bekeerd worden als ik geen zondebesef heb?

Antwoord

Mijn vriend of vriendin, wat bij jou en mij niet mogelijk is dat is mogelijk bij God. Als jij niet meer weet  hoe het moet, dan weet Hij het wel. Houd dat voor ogen!

Je schrijft dat je geen zondebesef hebt.  Weet je wel wat zonde is? De Heere Jezus zegt: Hij (de Heilige Geest) zal ze overtuigen van zonde omdat ze niet in Mij geloofd hebben. Joh. 16:9. Vriend of vriendin, je ligt al onder het oordeel van God. Hoor maar: die niet gelooft is alrede veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Zoon van God (Joh. 3: 18). Vriend of vriendin, je maakt God tot een leugenaar. Hoor maar: die God niet gelooft, heeft Hem gemaakt tot een leugenaar, dewijl hij niet gelooft heeft in het getuigenis van God over Zijn Zoon,  1 Joh. 5:10.

Het woord stelt je schuldig. Je kijkt nu in de spiegel van het Woord. Rom. 3: 20; Het Woord stelt je schuldig aan het Evangelie, Hebreeën 10:29; Het Woord vervloekt je omdat je niet gelooft heb in Hem, die het verdorvene zoekt, Jeremia 11:3. Het Woord zegt dat je een zondaar bent van het ergste soort, Galaten 3:10; Het Woord zegt dat je Christus gekruisigd hebt door je godsdienst, Math. 27:25. Het Woord spreekt het eeuwige vonnis over je uit: je ligt verdoemelijk voor God, Rom. 3:20.

Tot slot wil ik je zeggen; laat God werken. Sommige trekt Hij met koorden van goedertierenheid.  Romeinen 2:4, anderen door nieuwsgierigheid, Lukas 19:3. Weer anderen door een aardbeving, Hand. 16:27. Weer anderen door tot zichzelf in te keren,  Lukas 15:17. Weer anderen door de stem van Jezus, Hand. 22:7. Weer anderen door de liefelijke nodigingen van het Evangelie, Openb. 22:17. Weer anderen door Zijn liefelijke hand uit te strekken tot verharden zondaren, 2 Kron. 30:8. Weer anderen door wederhorigen (zie kanttekenigen; ongelovigen) te nodigen om bij Hem te wonen.

Vriend of vriendin, besef dat je op het randje loopt van de afgrond. Tot slot zeg ik je in Naam van het Woord; je bent een groot zondaar of zondares! Haast en spoed je om je levenswil, Lukas 17:32. De nacht komt, de eeuwige nacht. Nog éénmaal wordt Christus in je schoot gelegd als de Enige die je redden kan en wil  (Rom. 10: 8). Nog éénmaal word je genodigd om te komen zoals je bent; Komt tot de bruiloft van het Lam, Math. 22:4. Hoe ellendig je ook bent, hoe dood en koud (Joh. 5:25). Maranatha.

Je dominee A. Simons, Vinkeveen