Honderden miljoenen jaren

J. Bayense / Geen reacties

Vraag

De volgende vraag kreeg ik van een aanhanger van de evolutietheorie: De aarde zelf wordt op ca. 5,5 miljard jaar geschat. In de evolutietheorie wordt gesproken over honderden miljoenen jaren en niet miljarden. Maar hoe kan het zijn dat de wetenschappelijke bewijzen met betrekking tot de leeftijd van de aarde wel zullen kloppen en wetenschappelijke bewijzen met betrekking tot de ouderdom van dode organismen niet? Of kan wetenschappelijk bewijs alleen kloppen als het overeenkomt met de Bijbel? Zou u hier een antwoord op weten?

Antwoord

Beide getallen komen uit de evolutietheorie. Probleem is dat gesteld wordt dat deze theorie wetenschappelijk bewezen zou zijn. Dat deze theorie zijn vertrekpunt neemt in de atheïstische filosofie wordt gemakshalve achterwege gelaten. Toch is deze filosofie wel bepalend voor de theorie die daar op wordt gebouwd. In die theorie is voor God geen plaats. Wanneer er voor God als schepper geen plaats is, moet alles uit een vorm van toeval zijn ontstaan. Dat heeft tijd nodig, veel tijd. Vandaar de honderden miljoenen jaren.

Je vraagt je af hoe het kan zijn dat de wetenschappelijke bewijzen met betrekking tot de leeftijd van de aarde wel zullen kloppen. Maar is die leeftijd wel bewezen dan? Of is ook dit getal een veronderstelling uit een theorie die van zichzelf zegt wetenschappelijk te zijn? In ieder geval is het een getal waar andere wetenschappers op grond van natuurkundige gegevens grote bedenkingen tegen hebben.

Je laatste vraag heeft betrekking op de relatie wetenschap-Bijbel. In de eerste plaats wil ik opmerken dat de Bijbel geen wetenschappelijk boek is. De Bijbel is de openbaring van God, zo geschreven dat mensen van alle tijden de boodschap kunnen begrijpen. Heel eenvoudig klinkt tot ons: “In het begin schiep God de hemel en de aarde”. De Bijbel spreekt niet over de tijd van de schepping of de ouderdom van de aarde, maar laat Gods handelen zien van schepping naar herschepping. Vergelijking van wetenschap met de Bijbel blijft daarom een riskante bezigheid. Tegelijkertijd kun je inderdaad wel stellen dat wetenschap die in strijd is met de bijbelse boodschap niet klopt.

Lees meer artikelen over:

evolutietheorie