(...) Blijven de zaadcellen een aantal uren goed (...)

Eleos / Geen reacties

Vraag

Tot hoelang blijft het zaad van de man aan de penis zitten als hij is klaargekomen? Tot wanneer kun je dan beter geen contact maken met de geslachtsdelen i.v.m. zwangerschap? Blijven de zaadcellen een aantal uren goed of langer of korter als ze niet in de vagina van de vrouw terechtkomen?

Antwoord

Zolang sperma nog nat aanvoelt bevat het sowieso levende cellen. Als het opgedroogd is kunnen zaadcellen tenminste nog enkele uren leven. Schattingen lopen uiteen van 4 tot 24 uur. Overigens: als het met water en zeep afgewassen wordt, is het weg.

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin, Psychotherapeut

Lees meer artikelen over:

medisch