Voordat wij zijn getrouwd hebben wij geslachtsgemeenschap gehad. (...) Sinds een...

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Voordat wij zijn getrouwd hebben wij geslachtsgemeenschap gehad. Ik was zwanger, maar dit is niet goed gegaan (buitenbaarmoederlijke zwangerschap). Sinds een paar weken is de relatie over; mijn ex-vriend zag het niet meer zitten. Ik zit met een groot schuldgevoel tegenover God en tegenover mijn ex. Ook moet ik het nu alleen verwerken. Dit is erg zwaar. De schuld is erg zwaar. Deze zonde zit tussen God en mijn ziel in. Kunt u mij helpen? Heeft u informatie over rouwverwerking en schuldbelijdenis?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Wat er gebeurd is, is inderdaad zonde voor de Heere, en het is goed en nodig om dit voor Hem te belijden. Wanneer we dat van harte doen wil de Heere onze zonden om Jezus’ wil ook vergeven. Het is goed om ook elkaar de zonde te belijden. Ook al is jullie relatie verbroken, is het misschien toch mogelijk om ook tegenover elkaar schuld te belijden, en ik hoop van harte dat je ex-vriend dit ook zo aanvoelt. Dit elkaar belijden van de zonde zal het voor jullie ook minder moeilijk maken om wat gebeurd is te verwerken.

Voor wat betreft jezelf is het denk ik goed om over een en ander te spreken met je pastor, een predikant of ouderling van de gemeente waar je lid bent, of, wanneer je dit niet zo goed aandurft, met een wat ouder iemand die je vertrouwt, en van wie je weet dat hetgeen je hem of haar vertelt, daar ook “veilig” is. Je zou in dit verband, mede voor een stukje begeleiding, ook kunnen denken aan een instelling als b.v. “De Vluchtheuvel” of  “De Schuilplaats”.

Van harte Gods zegen gewenst.

Met vriendelijke groet,
Ds. J. Driessen

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk