Bijzonder verzoek van Mozes aan farao

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Waarom moest Mozes van God aan farao vragen of het volk van Israël God drie dagen in de woestijn mocht dienen? Het was toch duidelijk dat het volk van Israël dan niet meer terug zou komen? Is dit een manier van spreken die voor die tijd te doen gebruikelijk was of is er iets anders aan de hand? Een echt duidelijk antwoord kan ik bij de statenvertalers en Matthew Henry niet vinden.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,

Ik kan begrijpen dat deze tekst je moeite geeft. Het ging toch om helemaal weg te trekken uit Egypte en niet maar voor een korte tijd? Ik heb er verschillende verklaringen op na gelezen. De moderne exegeten gaan allemaal uit van de zogenaamde bronnensplitsing, waarbij men zegt dat er twee verschillende bronnen samengevoegd zijn. De ene zou dan zijn: helemaal wegtrekken en de andere: bij de berg Horeb God dienen. Wij gaan niet met deze exegeten mee, die moeilijkheden trachten op te lossen met bepaalde vooronderstellingen. We gaan uit van de eenheid van de Schrift en niet van verhalen die her en der de ronde deden.

Het beste lijkt mij bij deze tekst: de Korte Verklaring van Dr. W. H. Gispen. Hij schrijft: “Het verzoek om een mars van drie dagen in de woestijn te  maken met het doel aan die God te offeren, is oprecht gemeend. Waarom niet? Kon de HEERE niet de koning van Egypte eerst in het mindere beproeven, vóór Hij met de eis van gehele loslating kwam?” Ik denk dat deze verklaring recht doet aan de tekst. De Heere begint niet met direct alles te vragen, maar begint met een eenvoudiger voorstel om het hart van Farao niet meteen te overvragen. Het is dus een psychologische en pedagogische benadering. Als de Farao het mindere al zal weigeren hoeft over het meerder niet gesproken te worden.

Ik hoop dat het de vrager duidelijk zal zijn. Fijn om het Woord bezig te zijn. Onderzoek werpt altijd zijn vrucht af. En het Woord kan er tegen om vragen te stellen. We komen er echt wel uit met Gods hulp in de verlichting door de Heilige Geest.

Hartelijk groeten,
Ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

Tags in dit artikel:

faraoMozes