Mijn broer van 17 gaat niet meer naar de kerk

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Mijn broer van 17 gaat niet meer naar de kerk. Dat heeft mij veel pijn en verdriet gedaan en het doet mij nog heel veel verdriet. Waarom laat God dat nu precies bij ons gebeuren. Waarom moet zo een deel van mijn jeugd verpest worden daar aan? Waarom laat God zulke dingen gebeuren?

Ik heb er heel veel vragen over. Ik heb heel veel voor hem gebeden en in de bijbel gelezen, daar ben ik mee gestopt. Ik heb anderhalf jaar gebeden tot God of hij mijn broer stil wilde zetten. Doordat mijn geloof niet in mijn hart zit maar in mijn hoofd heb ik ook geen geduld om te wachten tot God mijn gebed verhoort. Ik hoop dat u hier een antwoord op kunt geven.

Antwoord

Beste vrager,

Het is een heel pijnlijke zaak die je bezig houdt. Een broer van 17 die niet meer naar de kerk gaat, dat lijkt me iets heel ergs. Er is een zekere scheur in het gezin gekomen. Ik weet niet of je nog meer broers of zussen hebt, maar die ene broer houd je bijzonder bezig. Vooral op zondag wordt zoiets heel erg gevoeld: als je naar de kerk gaat en als je weer thuis komt. Het lijkt mij ook een belemmering om vrij te kunnen spreken met elkaar. En het zal niet alleen op de kerk vastzitten, maar ook op de levensstijl die daaruit voortvloeit.

Maar wat jouw vragen betreft :Waarom laat God dit gebeuren? In de eerste plaats laat God dit niet gebeuren, maar is dit het werk van je broer zelf. De Heere wil niets liever dat hij naar de kerk gaat en tot bekering komt, maar jouw broer wil dat niet. Nu zul je zeggen: maar de Heere is toch machtig om hem te veranderen. Dat is Hij zeker, maar Hij werkt in de weg van de middelen. En het belangrijkste middel is de kerkdienst. Daar wil de Heere jouw broer ontmoeten. Laten we nooit vergeten dat we onze eigen verantwoordelijkheid hebben. De Heere blijft ook tot jouw broer zeggen: “Mijn zoon, geef Mij je hart.”

Ten tweede: je zegt : ik ben met bidden opgehouden. Ik geloof niet dat ergens in de bijbel staat, dat je dat moet nalaten. Er staat: “bid zonder ophouden”. Zolang als jouw broer leeft, moet je voor hem blijven bidden. Hij is toch gedoopt? Je mag blijven vragen op grond van de doopbeloften of de Heere hem wil veranderen. Ik neem aan dat hij thuis is bij het bijbellezen en het gebed. Dat kan de Heere toch ook voor hem willen gebruiken? Hij kan ook iemand op zijn weg sturen om hem tot Jezus te leiden. En vooral ben jij zijn zus ,waaraan hij moet merken dat het jou ernst is.

Ten derde. Als het geloof alleen nog maar in je hoofd zit, dan zul je vooral eerst zelf een kind van God moeten worden. Vraag of de Heere Zijn Woord aan je hart zegent. Als je naar de kerk geweest bent, vraag dan in stilte tot God of Hij dat woord wil zegenen voor jou heel persoonlijk. Overdenk het gesprokene en de bijbeltekst en ga er mee tot God. Je broer wordt niet veranderd door uiterlijke godsdienst. Een levend geloof zal hem meer aanspreken. De Heere zegt: Gij zult Mijn getuige zijn.

Hartelijke groeten, ds. A. K. Wallet

Tags in dit artikel:

broer